Mesyuarat Badan Perhubungan PAS Perak sebulat suara desak Nizar, Mujahid letak jawatan

Mesyuarat Badan Perhubungan PAS Perak pada Ahad sebulat suara mendesak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang kini berjuang atas tiket Parti Amanah Negara (Amanah) meletak jawatan mereka dalam PAS.

Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria berkata Mujahid yang merupakan anggota Parlimen Parit Buntar telah diisytihar sebagai naib pengerusi Amanah manakala Nizar iaitu anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Changkat Jering sebagai anggota jawatankuasa Amanah pusat dan Timbalan Pengerusi Amanah Perak.

Beliau berkata mengikut perlembagaan PAS, keahlian seseorang anggota parti akan terhenti dan perlu mengosongkan atau meletak jawatan sebagai ADUN atau anggota Parlimen yang dimenangi sekiranya mereka menyertai parti lain, isytihar keluar parti dan hilang keahlian kerana dipecat.

"Mereka ini (Mujahid dan Nizar) bertanding pada pilihan raya umum ke-13 atas tiket PAS dan menandatangani perjanjian dengan Badan Perhubungan PAS Perak dan pusat. Sekiranya mereka melompat parti atau keluar daripada parti, mereka hendaklah mengosongkan atau meletak jawatan sebagai ADUN atau anggota Parlimen," katanya dalam sidang media di Ipoh,Ahad.

Dalam kontrak perjanjian atau baiah mereka bersumpah dengan nama Allah akan meletak jawatan sekiranya menyertai parti lain. Di Kelantan pula ada tambahan iaitu sekiranya mereka berbuat demikian, sumpah baiah talak tiga ke atas isteri mereka terpakai secara automatik, katanya.

Razman menyifatkan tindakan Mujahid dan Nizar adalah tidak amanah dan tidak berintegriti apabila memegang sesuatu jawatan yang diamanahkan.

"Pendirian parti (PAS) kini ialah mengarahkan seluruh anggota tidak terlibat dengan sebarang aktiviti yang dianjurkan parti Amanah," katanya.

Ditanya sama ada PAS Perak memanggil kedua-dua mereka untuk memberi keterangan, Razman berkata perkara itu tidak perlu kerana secara terang mereka menyerang parti secara terbuka.

Mengenai kedudukan Nizar sebagai Ketua Pembangkang Perak, Razman berkata beliau masih lagi diiktiraf memegang jawatan itu kerana ia di luar bidang kuasa PAS dan bergantung kepada majoriti sokongan anggota-anggota dewan undangan negeri.

"Selagi tiada cadangan dari mana-mana parti untuk gugurkan dia sebagai ketua pembangkang, maka dia masih diiktiraf memegang jawatan itu. Buat masa ini PAS Perak belum bangkitkan sama ada menyokong Nizar sebagai Ketua Pembangkang atau sebaliknya," katanya.

Pada 31 Ogos lepas, Pengerusi Gerakan Harapan Baru (HB) Mohamad Sabu mengumumkan parti Amanah digunakan sebagai nama rasmi wadah politik HB.

Mat Sabu turut mengumumkan jawatankuasa Amanah, yang diketuai beliau sebagai pengerusinya, Ahmad Awang sebagai penasihat umum, bekas naib presiden PAS Salahudin Ayub sebagai timbalan pengerusi, anggota Parlimen Parit Buntar Mujahid sebagai naib pengerusi, anggota Parlimen Kota Raja Dr Mariah Ahmad sebagai ketua wanita, dan Mohd Sany Hamzan sebagai ketua pemuda.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana