MCA perlu jadi jambatan...cermin diri dahulu, kuatkah MCA.....Admin Sokong Kata Rezduan Tee

MCA dalam kenyataannya baru-baru ini mahukan kembali kerusi Parlimen yang ‘dipinjamkan’ kepada Umno dalam PRU13 iaitu Gelang Patah, Wangsa Maju dan Kuantan.

Sebelum MCA merancang nak ambil kerusi tersebut, cermin diri dahulu, kuatkah MCA pada hari ini? Kerusi yang dimenangi selama ini di kawasan majoriti Melayu atau Cina?

Jika rasakan diri kuat, menangi dahulu kerusi-kerusi majoriti Cina di kawasan bandar seperti Kuala Lumpur, Ipoh, Petaling Jaya dan lain-lain lagi. Jika boleh menang, barulah boleh cakap besar. Ini tidak, berkokok keterlaluan.

Apatah lagi kenyataan memutuskan hubungan dengan PM oleh Pemuda MCA Pasir Gudang. Siapa MCA? Belajarlah berterima kasih, kerana kerusi yang dimenangi selama ini adalah undi ihsan Melayu.

Hari ini bukan soal kerusi yang penting, tetapi membina kekuatan, kerja keras untuk rakyat, bukan terlalu berbisnes atau berpolitik. Nasihat ini bukan sahaja untuk MCA tetapi komponen BN yang lain. Jangan hanya menang sorak.

Kelakar apabila mendengar MCA sedia ‘menggempur’ pemimpin veteran ultra kiasu Parlimen Gelang Patah pada PRU akan datang. Jangan mimpilah untuk menang.

Pada PRU13, ultra kiasu menewaskan bekas Menteri Besar Johor, Abdul Ghani Othman dengan majoriti 14,762 undi. Alasan mengatakan ultra kiasu tidak melaksanakan tanggungjawabnya atau tidak, bukan isu, kerana ultra kiasu tahu siapa yang harus dipilih.

Selama mereka menjadi ahli Parlimen kebanyakan kerusi di Kuala Lumpur, pernahkah wakil rakyat ultra kiasu melaksanakan tanggungjawab mereka? Kuala Lumpur terus membangun kerana tugasnya telah diambil alih oleh DBKL.

MCA tidak berpijak di bumi nyata. Tidak faham isu sebenar. Tidak mustahil ahlinya turut mengundi ultra kiasu dalam PRU lalu.

MCA perlu mengatur strategi dan bertindak seperti pengasasnya, Tun Omar Ong Yoke Lin, yang tidak terlalu perkauman. Apabila Tun Omar mengambil keputusan memeluk Islam 1961, beliau dimomokkan hendak menjadi Melayu.

Menurut Adam Kadir, momokan ini mempunyai unsur rasisme. Satu pihak bertekad menjatuhkan maruah dan kredibiliti Tun Omar. Pihak satu lagi rasa terhina dari segi jati diri kerana ras diungkit. Namun sehingga akhir hayatnya, identiti beliau tetap Cina dan agamanya kekal Islam, tanpa terjejas oleh momokan tersebut.

MCA menjadi kuat sebelum ini kerana tidak terlalu perkauman. Boleh dikatakan MCA dekat di hati Melayu. Hari ini tidak, pantang ada orang cuit sahaja pasal sekolah vernakular, melompat tidak tentu pasal, tanpa menyiasat hujung pangkal. Sudah tentu tindakan sebegini tidak disenangi oleh orang Melayu.

Sudah sampai masanya MCA memikirkan strategi untuk meramaikan pemimpin seperti Tun Omar. Salah satu strategi adalah dengan menubuh Biro Agama Islam, kalangan Cina Islam yang berada dalam MCA.

Biro ini boleh menjadi jambatan kepada MCA supaya bertindak secara berhemah, terutama ketika berhadapan dengan orang Melayu. Saya fikir, orang Melayu tidak mempunyai masalah untuk memberi sokongan kepada MCA, jika MCA tidak terlalu celopar.

Selama ini pun, walaupun MCA kalah banyak kerusi, kerusi menteri dan timbalan menteri masih diberikan kepada mereka mengikut kuota yang disediakan walaupun sebenarnya, MCA tidak layak menduduki kerusi tersebut berdasarkan kepada kerusi yang dimenangi dalam PRU.

Kedua, sudah sampai masanya MCA meletakkan calon Cina Muslim di kawasan yang majoriti Melayu, yang ditandinginya. Jika MCA meletakkan juga calonnya yang terlalu kecinaan, memang sukar untuk menang.

Maaf cakap, ramai calon MCA yang BM mereka tunggang-langgang. Apatah lagi untuk memahami selok-belok adat dan budaya Melayu. Calon sebegini menempah tiket untuk kalah.

Ketiga, MCA tidak boleh mengharapkan lagi untuk dilantik menjadi senator bagi menduduki kerusi menteri atau timbalan menteri pada masa akan datang, jika gagal membuktikan kekuatannya.

Saya ingin mencadangkan kepada PM supaya melantik kalangan wakil Cina yang terdiri daripada ahli bisnes atau ahli akademik, menggantikan MCA jika gagal menunjukkan prestasinya. Saya amat yakin, keadaan ini jauh lebih baik daripada berpolitik yang tidak mendapat sokongan.

Saya tidak pasti sama ada Umno mahu menerima pandangan saya atau tidak. Tetapi PRU akan datang adalah penentu kepada hidup matinya BN.

Bagi kawasan majoriti Melayu pula, tidak semua kerusi perlu ditandingi oleh Umno. Jika Pas berkeras mahukan Kelantan, berikanlah.

Tandingi kawasan yang boleh dimenangi sahaja. Selebihnya serahkan kepada Pas. Umat tidak akan rugi sedikit pun memberikan Kelantan kepada Pas. Jalan perpaduan perlu direntas, barulah hasilnya dapat dirasai.

Kadangkala kita begitu bersemangat untuk merampas Kelantan, sedangkan Pulau Pinang yang menjadi lubuk ultra kiasu dibiarkan begitu sahaja. Sesama Melayu bergocoh, musuh dibiarkan berseronok bertepuk tangan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana