ISA : Era Salah Guna Kuasa Tun Mahathir

Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan sidang akhbar hari ini sebagai tindak balas kepada Khairuddin Abu Hassan dan Matthias Chang didakwa di mahkamah di bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan.

Kedua-dua individu tersebut sebelum ini ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Dr Mahathir berkata penahanan ini adalah satu penderaan dan tidak menghormati undang-undang dan satu-satunya jenayah.

Ia belum disahkan lagi samaada dakwaan Khairuddin dan Matthias adalah benar. Oleh itu, perbicaraan hendaklah dilakukan bagi menentukan tuduhan tersebut.

Dr Mahathir perlu diingatkan banyak kes pada zamannya apabila orang-orang yang bercakap benar telah ditangkap, didakwa dan disabitkan sebagai penjenayah.

Sebagai contoh, Marina Yusoff didapati bersalah dan dihukum di bawah Akta Hasutan pada tahun 2000 dan hakim memutuskan bahawa hanya kerana dia bercakap benar tidak bermakna dia tidak melakukan jenayah.

Di bawah Akta Hasutan, anda akan dipenjarakan jika bercakap benar di bawah pemerintahan Tun Mahathir.

Sekurang-kurangnya Khairuddin dan Matthias dibenarkan perbicaraan di mana mereka boleh mempertahankan diri mereka dan jika mereka tidak bersalah akan dibebaskan.

Sepanjang tempoh pemerintahan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, beliau menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri pada penentang dan pengkritik kerajaan tanpa sebarang perbicaraan.

Pada tahun 2001, sepuluh penyokong Anwar Ibrahim ditahan tanpa perbicaraan kerana mendakwa mereka sebagai pengganas.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana