Ambil Kau....Tiada tempat untuk Amanah di Selangor - Sallehin Mukhyi

SHAH ALAM: Tidak ada 'tempat' untuk Parti Amanah Negara (Amanah) di Selangor kerana jelas ia ditolak oleh masyarakat, demikian jelas Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Sallehin Mukhyi mengenai hasrat parti baru itu untuk bertapak di negeri berkenaan.

"Dia (Salahuddin Ayob) bercakap dalam keadaan yang ahlinya baru berapa orang dan bagi saya Amanah tidak ada tempat di Selangor. Samada anak muda ataupun golongan pertengahan, mereka tidak minat dengan Amanah yang sekarang pun menarik ahli dikalangan PAS sahaja. Kita semakin sedar bahawa tidak ada keperluan Amanah di Selangor", tegas Sallehin ketika dihubungi Antarapos.

Sallehin berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Presiden Amanah Salahudin Ayub yang menyifatkan Selangor dan Johor sebagai tapak permulaan mereka dalam menentukan kerusi yang akan dipertandingkan dalam pilihan raya umum akan datang.

Bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor itu juga menyifatkan Amanah masih berteka-teki untuk mencanang kerusi mana yang hendak dipertandingkan sehingga kini, malah masih bergelut dengan PAS untuk pertandingan 3 penjuru di kawasan dimenangi mereka.

"Realitinya sampai hari ini tidak tahu Amanah tidak boleh nak menentukan mana kerusi yang dia akan bertanding kalau dia berkata Selangor adalah tempat subur bagi Amanah.

"Bagi PAS (Selangor) kita tegaskan bahawa kita akan bertanding di kerusi yang pernah ditandingi oleh PAS. Jadi maknanya kalau dia nak cari tapak yang subur dia boleh cari tapak daripada DAP atau PKR", katanya.

Senada dengan pendirian itu adalah Setiausaha PAS Selangor Mohd Khairuddin Othman yang berkata tiada ruang untuk Amanah berkembang di Selangor memandangkan PAS masih bekerjasama dengan PKR dan DAP.

Malah, kenyataan Menteri Besar Selangor Mohamad Azmin Ali yang menegaskan pembentukan gabungan pembangkang baru itu tiada kaitan dengan pentadbiran kerajaan Selangor mencerminkan Amanah tidak diterima di negeri berkenaan.

"Menteri Besar Selangor (Mohamad Azmin Ali) sudah bagi kenyataan Pakatan Harapan bukan di Selangor tempatnya. Saya fikir Pakatan Harapan selesaikan dahulu masalah dalaman. Selangor adalah kubu kuat Pakatan Rakyat dan kita akan kekal di sini. Kalau (Pakatan Harapan) hendak bertanding di Selangor, kita (PAS Selangor) nak tanya mahu bertanding di kerusi mana? Kalau betul nak lawan UMNO, maka pergilah tumpu di tempat UMNO.

ADUN Paya Jaras itu sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan mendesak Pakatan Harapan agar melebarkan sayap ke negeri lain di semenanjung dan tidak mengganggu kerjasama Pakatan Rakyat di Selangor.

"(Kerjasama Pakatan Rakyat) Selangor tetap Selangor. Kita tidak akan bagi kerusi dan laluan (kepada Amanah). Tetap akan jadi kerusi PAS. Kita tidak akan kompromi dari segi kerusi (di Selangor).

"Tidak ada perbincangan tentang melepaskan kerusi PAS, kita akan kekal bertanding di 20 kerusi dan kita minta Amanah bertanding di negeri lain yang belum dimenangi, tumpukan di negeri lain kenapa nak tumpukan di tempat yang menang?, katanya.

Salahudin hari ini berkata Selangor bakal memberikan pulangan yang terbaik kepada Amanah sekiranya parti itu mengambil keputusan untuk meletakkan calon pada Pilihanraya Umum (PRU) akan datang.

Selain itu, Salahudin turut berkata Amanah juga akan mempertimbangkan bertanding di Melaka dan Negeri Sembilan berdasarkan kajian mereka sendiri terhadap pengundi yang kemungkinan lebih dapat menerima parti itu.

Status Pakatan Harapan di Selangor masih kabur apabila Azmin sebelum ini mengambil jalan selamat untuk tidak mengulas lanjut berhubung status Pakatan Harapan (PH) di Selangor.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana