Kebebasan Bersuara : Salleh Said Gesa Kaji Semula Akta Komunikasi

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Mohd Salleh Said Keruak mencadangkan agar Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) dapat dikaji semula.

Beliau berkata, ini kerana banyak pihak beranggapan bahawa internet dan media sosial di Malaysia boleh digunakan tanpa sebarang sekatan dan tiada undang-undang yang boleh dikenakan keatasnya.

"Penggunaan internet secara meluas itu turut mampu menyebabkan berlakunya kes jenayah siber, penipuan, kecurian data, dokumen palsu dan banyak lagi.

“Apabila AKM mula digubal pada tahun 1998, kerajaan tidak membayangkan yang internet akan menjadi popular seperti hari ini dan bagaimana pesat dan meluasnya penggunaan media sosial sekarang, hari ini media internet dan sosial yang telah menjadi satu keperluan bukan sahaja aliran maklumat tetapi juga kepada kewangan dan perniagaan.

“Jadi ia tidak menjadi satu perkara yang mengejut jika pada masa akan datang internet akan digunakan  secara sepenuhnya,  seperti yang berlaku di sesetengah negara di mana satu-satunya cara untuk mendapatkan perkara semua maklumat adalah di Internet,” katanya merujuk blog sskeruak.blogspot.com, hari ini.

Beliau menjelaskan, meskipun Malaysia adalah sebuah negara di dalam landasan menegakkan kebebasan bersuara dan hak dalam mendapatkan maklumat, namun kerajaan juga perlu melindungi rakyat Malaysia dari fitnah serta serangan peribadi yang mungkin boleh berlaku.

“Kebebasan bersuara ini adalah termasuk kebebasan berbohong dan fitnah, ia akan menyebabkan keselamatan negara dan ketenteraman awam boleh terjejas jika tidak   tidak ada kawalan yang sepatutnya ke atas apa yang mereka cuba lakukan dan katakan.

“Oleh itu, kita perlu mengkaji semula Akta Komunikasi dan Multimedia supaya kita dapat mengimbangi kebebasan bersuara dan berterusan dengan kebebasan maklumat, namun dalam pada masa yang sama kita melindungi rakyat Malaysia dari perbuatan jenayah yang boleh berlaku,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana