Dr Mujahid Mahu Tamatkan Kepimpinan Ulama PAS


Forum terbuka antara Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dengan Ustaz Muhammad Atiullah Bin Othman dalam satu wacana bertajuk “Cabaran PAS mendepani aliran semasa gerakan Islam” di Dewan MPS Batu 16 Rawang pada 7 November adalah kemuncak pertembungan kem liberal dan ulama dalam PAS.

Dr Mujahid anak bekas Presiden PAS, Haji Yusuf Rawa mewakili kem liberal manakala Ustaz Atiullah Othman, AJK bahagian Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Dewan Ulama PAS mewakili kem ulama.

PAS For All

Abd.Rahman Saadon salah seorang peserta wacana itu melaporkan kepada El-Haraki hujah-hujah Ustaz Atiullah Othman terhadap Dr Mujahid.

Ustaz Atiullah membidas hujah Dr Mujahid yang mendakwa PAS perlu menggembleng tenaga semua pihak sama ada disukai atau tidak (PAS For All) adalah idea yang melampau kerana Islam tidak boleh berkompromi terhadap kekufuran sebagaimana yang dilakukan oleh Abu Bakar As Sidiq dan Al Ghazali.

Menurutnya anasir-anasir yang buruk yang mempunyai unsur-unsur kekufuran seperti Pluralisme, Sekularisme dan Liberalisme ditolak Islam.

Bersekongkol dengan IRF

Dalam wacana itu, Dr Mujahid mengakui pembabitannya dengan buku ‘Wacana Pemikiran Reformis II‘ terbitan Islamic Renaissance Front (IRF), kerana mahu menghidupkan budaya kritis dalam masyarakat dan dinamik perjuangan PAS.

Buku itu menurut Dewan Ulama PAS Perak sebagai mengitar semula idea Islam Liberal.

Atiullah menjawab IRF mempunyai hubungan dengan gerakan liberalisme dan sekularisme antarabangsa dan menegaskan tidakan Mujahid memberi sokongan terhadap kekufuran akan memburukkan nama parti.

“Fakta-fakta yang disebutkan oleh Ust Atiullah telah berjaya mengendurkan serangan balas Dr Mujahid. Dr Mujahid mengakui kewujudan puak liberal ini. Apa yang dilakukan adalah dengan hasrat baik. Penerimaan PAS dan gerakan Islam sedunia terhadap unsur demokrasi baginya bukanlah liberal tetapi adalah gerakan islah yang dilakukan dengan ijtihad-ijtihad ulama terdahulu. Namun, bergerak ke belakang tanpa menggarap idea baru adalah kejumudan.

“Dr Mujahid mengingatkan karya Oliver Roy yang mengatakan golongan Islamisme telah gagal”, lapor Abd.Rahman Saadon.

Islam Demokrasi

Olivier Roy merupakan seorang professor di European University Institute, Itali, penulis buku ‘The Failure of Political Islam’ (1994) dan mencadangkan idea baru yang dinamakan Islam Demokrasi (Liberal).

Menurut Atiullah, idea Oliver Roy merupakan dakyah untuk penyegaran semula idea sekular. Mengambil contoh Turki, Atiullah berkata parti Islam di Turki adalah parti Refah pimpinan Prof. Dr. Necmettin Erbakan dan bukannya parti AKP (Justice and Development Party) pimpinan Recep Tayyip Erdoğan.

“Parti Refah yang Islamis bukan kalah berdepan Parti AKP tetapi kalah dengan kudeta tentera. Ini bermakna, AKP hanyalah kelangsungan sistem Sekular. Ust Atiullah mengingatkan idea post-Islamisme tidak lebih, hanyalah usaha memasukkan unsur sekular dalam gerakan Islam.

“Ust Atiullah turut menjawab soalan mengenai post-Islamisme yang menyebut bahawa pengistilahan ini tidak diterima oleh ahli akademik. Tujuannya hanyalah menghalang syariat Islam dan menegakkan sistem sekularisme.

“Ust Atiullah mengingatkan agar parti PAS segera merujuk para ulama mengenai isu-isu politik dan kenegaraan agar terselamat dari fitnah pemikiran ini,” lapornya lagi.

Post-Islamisme

Penganalisis politik S. Rajaratnam menulis kepada thejakartapost.com menjelaskan lagi maksud ‘post-Islamisme’ iaitu kumpulan yang tidak rigid pemikiran Islam, tidak bercakap tentang slogan Negara Islam atau hudud sebaliknya menumpukan kepada keadilan sosial, hak asasi manusia dan rasuah seperti parti AKP, Turki.

Selain, Erdogan dan AKP Turki, peserta wacana “Cabaran PAS mendepani aliran semasa gerakan Islam” turut menamakan parti Ennahda di Tunisia pimpinan Rachid al-Ghannouchi juga membawa aliran ‘post-Islamisme.’

“Sudah tiba masanya Dr Mujahid tidak memandang tinggi pendakyah-pendakyah pemikiran semi-Sekular seperti Erdogan dan Rashid Ganoushi.

“Dr Mujahid perlu mempunyai keyakinan terhadap keberadaan politik Islam,” ulas Abd.Rahman Saadon.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana