Rakyat mahu kabinet bayangan Pakatan...PR Sudah Ketandusan Ideal

“Rakyat mahu tahu siapa Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri kabinet sekiranya Pakatan menang Pilihan Raya Umum akan datang. Rakyat tidak berminat dengan kabinet bayangan DAP. Rakyat mahu tahu kabinet bayangan Pakatan,”
Itu kenyataan Menteri Kesejahteraan Bandar Dan Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang merujuk kepada pengumuman Lim Guan Eng mengenai kabinet bayangan DAP.

Rahman juga bertanya, apakah tindakan Lim Guan Eng mengumumkan kabinet bayangan dari DAP sahaja menunjukkan Pas dan PKR tidak mempunyai calon berkelayakan untuk menjawat jawatan Menteri.

Menurutnya kabinet bayangan yang diumumkan oleh DAP tidak menjawab persoalan dan tanda tanya di kalangan rakyat mengenai siapa yang akan menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sekiranya pakatan tersebut menang dalam pilihan raya.

Dalam kenyataan yang disiarkan dalam facebooknya itu Rahman membangkit 11 perkara berhubung kabinet bayangan tersebut yang rata-rata hanya membabitkan Ahli Parlimen DAP.

BERIKUT KENYATAAN PENUH ABDUL RAHMAN

1. Saya merujuk kepada pengumuman YB Lim Guan Eng tentang kabinet bayangan DAP. Pengumuman itu adalah tidak relevan dan tidak seperti yang dijangka. Rakyat mahu tahu siapa yang akan menjadi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet jika Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum akan datang. Rakyat tidak mahu tahu kabinet bayangan DAP; rakyat mahu tahu kabinet bayangan PR. Adakah pengumuman DAP bermakna PKR dan PAS tidak mempunyai suara atau calon-calon yang berpotensi untuk dimasukkan ke dalam kabinet bayangan ini?

2. Ini adalah penting kerana sebagai kabinet bayangan ia adalah gambaran dari apa yang rakyat boleh dapat daripada kerajaan persekutuan Pakatan Rakyat.

3. Walaupun DAP tidak boleh bekerjasama dengan PAS, pasti Lim Guan Eng sekurang-kurangnya boleh memasukkan Ahli Parlimen dari PKR dalam pengumuman kabinet bayangan. Atau adakah Lim Guan Eng mempunyai masalah dengan PKR juga?

4. Ini adalah satu persoalan yang jelas. Adakah masalah yang melanda Pakatan Rakyat sudah tenat hingga anggota kabinet bayangan hanya terdiri daripada pemimpin DAP?

5. Apakah jenis isyarat tidak DAP mahu menghantar kepada orang ramai? Adakah PKR dan Ahli Parlimen PAS tidak mampu menggubal dasar? Atau adakah barisan kabinet eksklusif yang didominasi oleh satu kaum ini adalah cara DAP untuk memberitahu orang ramai bahawa kepimpinan DAP tidak ragu-ragu untuk mengeketepikan kaum lain?

6. Ingat, pertikaian antara DAP dan PAS adalah sebahagian besarnya tentang hudud. Isu-isu mengenai kewangan, perumahan, hubungan luar, dasar-dasar ekonomi dan sebagainya adalah perkara yang pada dasarnya bukan hudud. Mengapa DAP tidak boleh bersama-sama dengan PAS pada portfolio yang bukan hudud?

7. Jawapan kepada soalan itu mudah. Ini bukan sangat mengenai hudud. Ini lebih mendalam daripada itu. DNA poitik DAP dan PAS benar-benar tidak serasi. Kerjasama antara mereka adalah kerjasama cetek, dangkal dan palsu. Ppengumuman kabinet bayangan eksklusif DAP merupakan buktinya. Akhirnya, kini rakyat tahu hasrat bersatu oleh Pakatan Rakyat adalah satu percubaan untuk menipu kita semua rakyat Malaysia. Selama ini ia hanya tarian bayang-bayang.

8. Satu lagi perkara yang Lim Guan Eng perlu faham adalah bayangan kabinet bukan sahaja memetik jurucakap tertentu bagi portfolio tertentu di Parlimen. Itu cara terlalu mudah untuk menentukan kabinet bayangan. Saya menamakannya tinju bayangan bukan kabinet bayangan kerana ia membolehkan anda memukul lawan tetapi lawan tidak boleh memukul anda kembali.

9. Biar saya jelaskan. Kabinet bayangan bukan sahaja mengkritik dasar-dasar kerajaan. Ia juga perlu mengemukakan alternatif kepada dasar-dasar kerajaan yang mereka bantah. Apa yang Ahli Parlimen pembangkang telah lakukan di Parlimen selama ini telah menjadi sebaliknya. Sebahagian besar masa mereka dihabiskan membantah dasar-dasar kerajaan tanpa mengemukakan penyelesaian atau dasar-dasar alternatif. Jika mereka hanya tahu mengkritik tetapi enggan menawarkan alternatif, bagaimana rakyat akan tahu mereka mempunyai penyelesaian yang lebih baik? Saya pasti penyokong BN amat bersemangat untuk meneliti dasar Pakatan. Dengan kedua-dua piha menawarkan polisi mereka dan kedua-dua pihak secara aktif bertindak sebagai pemeriksaan terhadap dasar masing-masing, pemenang sebenar adalah rakyat. Rakyat akhirnya akan mempunyai dasar yang lebih baik untuk dipilih.

10. Saya berharap Pakatan Rakyat tidak akan menggunakan kekurangan dana atau sumber sebagai alasan tidak mempunyai kabinet bayangan yang betul. Semua perbahasan mereka yang berapi-api di Parlimen tentunya tidak akan berlaku jika mereka tidak mempunyai dana atau sumber untuk melakukan penyelidikan untuk bahan perdebatan dan untuk belanjawan alternatif mereka setiap tahun.

11. Oleh itu, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Ahli Parlimen perlu bermain dengan tinju bayang-bayang ini, pastikan mereka betul-betul membentang kabinet bayangan Pakatan yang sebenar.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana