PKR Adalah Organisasi Keluarga - Dr M

GEORGE TOWN: Tun Dr Mahathir Mohamad masih tidak melupakan tentang isu 1MDB, tetapi berkata Barisan Nasional (BN) mempunyai 'peluang yang baik untuk menang' dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh.

Sambil ketawa dengan cadangan bahawa beliau mungkin menyeberangi Jambatan Pulau Pinang untuk membantu BN berkempen, beliau berkata parti itu tidak memerlukan bantuannya.

Katanya, beliau tidak mengenali calon BN Suhaimi Sabudin tetapi ada mendengar bahawa beliau adalah seorang calon yang baik.

Bekas Perdana Menteri itu telah menghadiri satu forum di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, di mana beliau berkongsi idea dan pemikiran dengan pelajar.

Walaupun perbualan di media sosial tidak henti-henti menyatakan kritikan beliau terhadap isu 1MDB telah memberi manfaat kepada Pakatan Rakyat, adalah jelas bahawa kasih di antara beliau dan pemimpin PKR yang dipenjara, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih belum hilang.

Beliau mempamerkan senyuman tajamnya yang terkenal itu ketika ditanya mengenai Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang bertanding kali kedua untuk menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh.

"Saya sering menegaskan bahawa PKR ini milik keluarga. Ia adalah sebuah organisasi untuk menyokong keluarga. Keluarga itu mesti berada di sana sepanjang masa," katanya.

Beliau berkata kritikannya terhadap 1MDB dan Perdana Menteri bukan untuk membantu pembangkang tetapi untuk mendapatkan jawapan atas apa yang berlaku dengan dana yang dilaburkan.

"Sudah lama saya tidak bercakap. Saya tak mahu kata apa-apa tentang BN dan Umno. Tetapi 1MDB melibatkan wang yang banyak, berbilion ringgit dan kita perlu mendapatkan jawapan.

"Saya tahu mereka kata saya tiada sokongan untuk apa yang saya kata saya katakan. Mereka mengangkat semua sepanduk 'I love PM' tetapi apabila tiba pilihan raya, mereka tidak menunjukkan cinta mereka. Dia mendapat sokongan yang kurang berbanding Pak Lah," katanya merujuk kepada keputusan pilihan raya umum.

Dr Mahathir menerima sambutan menggalakkan daripada peserta walaupun ramai di antara mereka terlalu muda untuk membiasakan diri dengan pentadbiran beliau. Tetapi sistem yang dilaksanakan membantu memberikan manfaat.

Sesi soal jawab di USM meliputi pelbagai topik termasuklah kerjaya awalnya di Alor Setar dan gaya kepimpinan beliau, cabaran yang dihadapi sebagai Perdana Menteri dan isu-isu seperti krisis mata wang Asia.

Ahli-ahli politik BN agak gelisah apabila mereka mendengar beliau akan hadir di sekitar ketika pertengahan kempen di Permatang Pauh.

Tetapi ia menggembirakan pemimpin-pemimpin Pakatan. Mereka tahu bahawa masa adalah segala-galanya dan kehadiran Dr Mahathir, walaupun tidak di Permatang Pauh sendiri, boleh dijadikan faedah kepada mereka.

Dr Mahathir menjadi topik hangat dalam ceramah Pakatan menjelang pilihan raya kecil itu. Pemimpin Pakatan sering memetik kenyataan beliau terutama komen beliau mengenai GST, Perdana Menteri dan Wanita Pertama.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana