PAS Penentu Pemilik Kerusi Parlimen Permatang Pauh

SESUATU yang pelik dalam sesebuah pilihan raya apabila bacaan sikap mengenai pola sokongan pengundi terhadap sesuatu parti politik masih belum dapat dibaca walaupun tempoh berkempen berbaki kurang 24 jam.

Apa yang boleh digambarkan ialah situasinya bercampur-campur.

Sama ada Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR) mahupun Suhaimi Sabudin yang menjadi taruhan Barisan Nasional (BN), kedua-dua mereka dilihat menerima sambutan yang baik di kalangan pengundi Permatang Pauh.

Namun pujian awal harus diberikan kepada Suhaimi kerana berjaya memberi ‘persembahan’ yang baik sepanjang kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh.

Bagi Dr Wan Azizah pula, penerimaan masyarakat terhadapnya memang tidak boleh dipertikai, lebih-lebih lagi beliau sememangnya tidak asing di kalangan penduduk setempat.

Dengan gaya bersahaja bersama kipas ditangannya, wanita berusia 63 tahun itu juga ‘sporting’ melayan orang ramai, termasuk apabila diminta menendang bola mahupun berbasikal.

AWAS PERMATANG PASIR
Culaan terkini di semua 28 Pusat Daerah Mengundi (PDM) di Permatang Pauh menunjukkan Dr Wan Azizah atau lebih senang dipanggil Kak Wan masih berada di kedudukan selesa.
Berdasarkan rekod terdahulu dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13), PKR menang di 22 PDM, sementara BN menguasai enam PDM.
Sehingga samalam, rata-rata laporan daripada PDM khususnya yang berada dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Jaya dan Penanti memberi maklum balas positif bagi memastikan Dr Wan Azizah mempertahankan kerusi PKR di Permatang Pauh.
Bacaan di atas kertas juga menunjukkan PKR masih berjaya mengawal PDM dalam DUN Permatang Pasir yang menjadi penyumbang tertinggi kemenangan parti itu dalam PRU-13 yang lalu. BN tewas di semua sembilan PDM dalam DUN Permatang Pasir pada PRU-13 yang lalu.
Bagaimanapun Dr Wan Azizah dan jenteranya tidak boleh menarik nafas lega kerana laporan akhir menunjukkan wujudnya gelombang perubahan di beberapa kawasan dalam DUN Permatang Pasir yang majoritinya adalah pengundi PAS.
Tinjauan secara rawak mStar Online di beberapa kawasan dalam kubu kuat PAS itu mendapati kebanyakan pengundi masih keliru dengan sikap dan pendirian parti itu terhadap rakan sekutunya iaitu PKR dan DAP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana