Padan Mukanya....29 Penunjuk Perasaan Bantah GST Ditahan - Polis

KUALA LUMPUR: Seramai 29 penunjuk perasaan telah ditahan selepas menyertai himpunan bantah GST pada Jumaat yang diadakan secara haram dan memiliki bom asap, kata polis.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kuala Lumpur, SAC Zainuddin Ahmad berkata pegawai mula membuat tangkapan pada pukul 7.30 malam, kira-kira dua jam selepas perhimpunan berakhir di pusat bandar.

"Kami menahan 29 orang, seorang daripadanya adalah wanita. Mereka berumur 17-41 tahun," katanya.

Bom asap telah dirampas daripada beberapa penunjuk perasaan, kata Zainuddin.

Beliau berkata akan mendapatkan perintah tahanan reman pada Sabtu.

Mereka telah ditangkap di bawah Seksyen 143, 427 dan 448 Kanun Keseksaan, Seksyen 4 Akta Bahan-Bahan Kakisan dan Letupan dan Akta Senjata Berbahaya Akta.

Walau bagaimanapun, peguam Latheefa Koya mendakwa polis telah menahan 59 orang semasa protes.

Peguam Michelle Yesudas mendakwa tahanan telah ditahan di Ibu Pejabat Polis KL di Jalan Hang Tuah dan dinafikan akses kepada peguam.

Sebuah trak Black Maria dilihat membawa mereka yang ditahan di Balai Polis Dang Wangi kira-kira pukul 10:30 malam.

Sekumpulan kira-kira 50 penyokong membawa lilin dan melaungkan "Hidup Rakyat" ketika trak Black Maria memasuki kawasan balai.

Sebelum itu, Datuk Ambiga Sreenevasan tampil untuk disoal siasat ke atas perhimpunan tersebut.

Pemimpin pembangkang lain dan aktivis sosial yang telah dipanggil untuk disoal siasat termasuk Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia S. Arutchelvan, naib presiden PKR Tian Chua, Penyelaras Jingga 12 Fariz Musa dan Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP  Anthony Loke.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana