Mat Sabu semai kesangsian terhadap ulama PAS?

KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yakin menewaskan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada pemilihan parti kerana menurut beliau, perwakilan mahukan parti itu terus bersama Pakatan Rakyat.

"Saya yakin perwakilan akan pilih mereka (pemimpin) yang nak pertahan dasar PAS dan juga nak bersama terus dengan Pakatan Rakyat," kata beliau.

"Saya yakin Pakatan Rakyat akan lebih kukuh dengan adanya orang seperti saya. Kita tak kompromi soal dasar parti," Malaysiakini memetik beliau sebagai berkata.

Dalam menyifatkan peluangnya untuk mengekalkan kerusi timbalan presiden PAS sebagai “100 peratus”  Mohamad Sabu dilihat cuba menyemai pra-sangka terhadap golongan ulama PAS menjelang pemilihan parti.

Beliau yang juga dikenali sebagai Mat Sabu enggan memperakui ketokohan ulama-ulama yang sedia ada di dalam PAS kerana "orang yang hidup kita tak tahu berakhirnya di mana."

Mat Sabu mendakwa ramai ulama PAS sebelum ini berakhir dalam Umno.

"Mereka keras melawan Umno dan meletakkan mereka diri seolah-oleh ulama tapi akhirnya menjadi penentang kepada PAS dan menjadi petugas-petugas Umno,"  katanya.

Dalam wawancara itu, Mat Sabu bagaimanapun berkata Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Allahyarham Fadzil Noor layak mendapat penghormatan tertinggi ahli PAS kerana memiliki akhlak dan budi yang konsisten sepanjang hayat mereka.

Pemilihan PAS di Kuala Selangor bulan depan dilihat sebagai pertembungan golongan professional yang dipimpin Mat Sabu dan golongan ulama yang diketuai oleh presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Antara tiga pemimpin PAS yang mendapat pencalonan mencukupi untuk mencabar Mat Sabu, setakat ini hanya Tuan Ibrahim yang juga Naib Presiden Pas mengumumkan hasrat bersaing untuk jawatan timbalan presiden.

Buat pertama kali, Hadi sendiri akan di cabar oleh bekas Pesuruhjaya PAS Perak Ahmad Awang, setelah Ahli Parlimen Marang memimpin PAS sejak 2003.

Hadi sebelum ini memberi amaran bahawa PAS tidak akan berkompromi dengan asas perjuangan Islamnya dan mengikut telunjuk PKR dan DAP, semata-mata untuk kekal di dalam Pakatan Rakyat.

Pemilihan PAS diadakan ketika Hadi dikecam hebat oleh PKR dan DAP kerana tekad beliau dan ulama lain parti itu mahu melaksanakan hudud di Kelantan.

Malah DAP menggantung segala kerjasama dan hubungan dengan Hadi sebagai bantahan terhadap hudud dan menganggap PAS bukan lagi ahli komponen Pakatan Rakyat di Sarawak.

Angkatan Muda Keadilan Pulau Pinang pula menggesa Hadi untuk meletak jawatan kerana dituduh bersubahat dengan Umno untuk melaksanakan undang-undang hudud itu.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana