Hudud : Tuduhan Pemimpin DAP Tidak Berasas

KUALA LUMPUR 9 Mei - Status Facebook Ahli Jawatankuasa (AJK) DAP Pusat, Datuk Teng Chang Khim adalah bermotifkan desakan kepada Pas agar tidak terus memperjuangkan hudud kerana ia didakwa menyebabkan kekalahan kepada calon Pas di Parlimen Rompin.

Memetik laporan Sinar Harian, Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohammad Fuad Othman berkata, status itu juga seolah-olah mengaitkan hudud sebagai punca kekalahan Pas di Rompin.

Menurutnya, status berkenaan tidak berasas dan Chang Khim harus sedar bahawa isu hudud tidak boleh mempengaruhi pengundi di Rompin kerana majoriti pengundi adalah berketurunan Melayu dan beragama Islam.

“Hudud adalah satu kewajipan kepada umat Islam. Ia penting. Bila isu itu dimainkan, ia langsung tidak memberi kesan kepada pengundi di sana.

“Pandangan Chang Khim juga adalah berat sebelah. Sebagai wakil rakyat yang bukan beragama Islam, dia tidak harus mencampuri perkara yang berkaitan dengan agama Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung tindakan Adun Sungai Pinang itu memuat naik status Facebook berbunyi, ‘Iktibar Rompin: Isu hudud tidak menguntungkan Pas, Umno tewas atas GST’.

Berhubung kenyataan 'Umno tewas atas GST', Muhammad Fuad berkata, kemenangan BN di Rompin berkait rapat dengan kedudukan Rompin sebagai kubu kuat BN sejak dahulu lagi.

“Apa yang saya nampak isu GST yang dimainkan pembangkang bagi meraih kemenangan tidak berjaya mempengaruhi pengundi di sana.

“Pengundi di sana tidak terkesan dengan GST. Bagaimanapun, jika kerajaan gagal memberi penjelasan kepada rakyat, ia akan memberi kesan pada pilihan raya akan datang memandangkan GST adalah satu perkara yang dekat dengan rakyat,” katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana