Pasrah Ker.....'Terpulang jika Pas mahu langgar integriti'

SHAH ALAM – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bebas daripada sebarang tindakan tatatertib daripada Majlis Pimpinan PR kerana gabungan parti pembangkang itu masih tidak berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Demikian kata Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook sambil mengakui pihaknya sukar untuk mengenakan tindakan disebabkan kerjasama politik itu tidak memperuntukkan sebarang artikel atau Perlembagaan parti untuk mengikat mana-mana parti komponen dan pemimpin utama mereka.

“Majlis Pimpinan PR kita bukannya ada satu artikel atau ‎bukannya ada satu parti, kita tidak mempunyai status yang formal. PR dibentuk bukannya di atas satu pertubuhan yang berdaftar kerana kita belum mendapat pendaftaran daripada ROS‎ lagi.

“Jadi dia (perbuatan melanggari keputusan bersama) tidak boleh bertindak mengikut Perlembagaan atau undang-undang dalam PR atau kerjasama itu,” katanya kepada Sinar Online, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas hasrat Kerajaan Negeri Kelantan menghantar semula notis untuk membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian di Dewan Rakyat bagi membolehkan kuasa mahkamah syariah dibentangkan pada persidangan akan datang.

Pengerusi Teknikal Jawatankuasa Kanun Jenayah Syariah II, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, penghantaran semula notis sama itu perlu dilakukan berikutan ia tidak sempat dibentang dan dibahaskan pada persidangan lalu kerana perlu mengutamakan perbahasan RUU oleh kerajaan iaitu Akta Hasutan 1948 (Pindaan 2015).

Mengulas lanjut, Anthony berkata lagi, biarpun PR belum didaftarkan secara sah, namun semua pemimpin utama parti komponen itu tidak boleh melanggari etika kerjasama politik itu yang dimeterai bersama sejak 2008.

“Terpulang (kepada Pas), ini melibatkan integriti dan etika pemimpin. Cuma ini adalah satu kepercayaan, pimpinan politik sepatutnya tidak boleh melanggari keputusan bersama kerana ini melanggar etika politik atau kebolehpercayaan di antara pimpinan,” tegasnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana