Ingat Tu....Hasut Rakyat Jatuh Kerajaan Salah di bawah Pindaan Akta Hasutan - Najib

KUALA LUMPUR 10 April - Perbuatan menghasut rakyat untuk menjatuhkan kerajaan dengan cara tunjuk perasaan masih merupakan satu kesalahan di bawah pindaan Akta Hasutan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata walaupun kerajaan sedang meminda akta tersebut untuk memansuhkan peruntukan larangan mengkritik kerajaan, namun, ia tidak bermakna pihak tertentu boleh melakukan tindakan menghasut dan menimbulkan rasa kebencian di kalangan rakyat.

"Kritik kerajaan bukan bererti mereka boleh menghasut rakyat menjatuhkan kerajaan melalui tunjuk perasaan umpamanya. Itu salah. Tapi kalau dia kata tukar kerajaan waktu pilihan raya, itu tidak salah.

"Jadi inilah yang nak diamalkan dalam negara kita dalam sistem demokrasi yang sihat dan bertanggungjawab. Sebab saya sebagai Perdana Menteri, tanggungjawab saya adalah menjaga keamaman dan keselamatan negara kita," katanya dalam wawancara menerusi program Soal Jawab TV3 Edisi Khas Bersama Perdana Menteri yang disiarkan malam ini. Wawancara itu dikendalikan Hamdan Ahmir.

Selasa lalu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membentangkan Rang Undang-Undang Hasutan (Pindaan) 2015 untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

Pindaan itu selaras dengan hasrat kerajaan untuk menjadi lebih terbuka dan dengan itu membolehkan orang awam bebas untuk memberikan maklum balas atau kritikan terhadap kerajaan agar dapat mewujudkan suatu pentadbiran yang telus dan bertanggungjawab.

Perdana Menteri berkata, walaupun larangan mengkritik kerajaan sudah dimansuhkan menerusi pindaan itu, namun tidak bererti bahawa peruntukan-peruntukkan yang terkandung di dalamnya yang mentakrifkan kesalahan menghasut dikeluarkan sama.

Beliau berkata, dalam negara yang berbilang kaum dan agama, perlu ada undang-undang yang menyekat dan membanteras kenyataan, berita dan tulisan yang boleh disifatkan menghasut dan menimbulkan kebencian di kalangan rakyat.

"Kalau dulu misalnya kita boleh dakwa mana-mana pihak yang mengkritik kerajaan sebab ada peruntukan dalam Akta Hasutan yang sedia ada. Kita dalam pindaan Akta HAsutan ini kita mansuhkan (peruntukan itu). Mereka (pembangkang) boleh kritik kerajaan," katanya.

Beliau turut menafikan akta tersebut diguna untuk memerangkap pemimpin dan anggota parti pembangkang yang mengkritik kerajaan.

Sebaliknya, Najib menjelaskan akta berkenaan bertujuan mengelak tindakan mana-mana pihak mengeksploitasi isu-isu sensitif berkaitan agama dan kaum yang menghasut dan menimbulkan kebencian di kalangan rakyat.

"Kesudahannya (akan) berlaku rusuhan kaum, (rusuhan) antara agama dan sebagainya. Siapa yang akan menderita? Rakyat yang akan menderita. Negara rosak. Jadi inilah yang kita mahu elakkan," katanya.

-- BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana