Dr Harun Bersuara Lagi.....Usah tunggu PAS tukar presiden, tegas Haron Din

BANGI: Jangan menunggu atau mengharap PAS akan menukar presiden sekarang sekaligus tunduk pada desakan pihak luar yang mahukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang disisih parti itu, kata Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din.

Tegasnya, jikapun ada pihak yang mahu memutuskan hubungan dengan Hadi, ia langsung tidak mempengaruhi sokongan ahli akar umbi dan pimpinan PAS terhadapnya.

"Saya sebut sekarang parti tidak akan menerima sebarang arahan daripada orang luar melainkan kita ada cara kita sendiri menyelesaikan masalah".

"Jadi jangan menunggu dan mengharapkan PAS akan menukar presiden sekarang ini".

"Maka itu saya merasakan bahawa isyarat yang diberi itu menyuruh orang PAS bersedia seolah-olahnya mereka menyuruh bersedia selepas putus hubungan dengan presiden mereka putus hubungan dengan parti pula," dalam temubual eksklusif bersama Antarapos.

Rakan sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat, DAP sebelum ini bertindak memutuskan hubungan dengan Hadi tetapi masih komited dengan PAS, sebagai reaksi balas mereka terhadap usaha membawa usul pelaksanaan hudud di Kelantan ke Parlimen pada sidang akan datang.

Tindakan DAP itu dikecam pimpinan PAS yang lain dan membayangkan jika parti dominasi Cina itu memutuskan hubungan dengan Hadi ia seolah-olah memutuskan hubungan dengan PAS.

"Bagi mereka putus hubungan dengan presiden seolah-olah memberi isyarat kalau orang PAS masih sayang kepada Pakatan maka tukarlah presiden kami akan terima semula presiden baru kamu dengan PAS kita akan bekerja sebagai sebuah parti yang dipanggil Pakatan Rakyat," katanya.

Mengulas lanjut, Haron tidak menolak kemungkinan Pakatan Rakyat akan berpecah jika rakan komponen mereka terus memberi tekanan ke atas PAS.

"Kalau itulah pilihan mereka saya tidak nak paksa mereka atau mengatakan apa-apa, terpulanglah kepada budi bicara masing-masing untul buat keputusan.

"PAS ada cara untuk mengatasi masalah," katanya.

DAP mahu PAS tukar presiden jika mahu kekal dalam Pakatan

Haron kemudiannya mempersoalkan kewajaran DAP menghina rakan pimpinan mereka dalam Pakatan Rakyat, hanya kerana tidak bersetuju tentang sesuatu isu.

"Saya nampak dalam tinjauan politik saya ini seolah-olahnya memberi satu isyarat yang cukup jelas bahawa (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng amat perlu kepada PAS ataupun DAP dengan PKR perlu kepada PAS tapi tidak mahu kepada presiden.

"Semudah itu kita boleh membuat andaian PAS akan ikut telunjuk DAP, semudah itukah kita nak tukar presiden kita kerana suara daripada seorang yang bernama Lim Guan Eng?

"Tak mungkin, tak akan berlaku...dengan sendirinya saya dapat melihat manakala PAS tidak menukar juga presiden selepas ini mereka akan putus hubungan dengan parti pula sebab parti tidak menerima arahan Lim Guan Eng," katanya.

Tegas Haron lagi, DAP perlu berhenti mengeluarkan kenyataan yang menghina Hadi kerana tindakan itu tidak sewajarnya berlaku dan akan merugikan mereka sendiri.

"Apa yang kita dengar komentar daripada Lim Guan Eng tentang presiden PAS yang berakhir dengan tuduhan yang begitu berat iaitu pengkhianat, tak boleh dipercayai.

"Itulah yang menjadikan persoalan Pakatan ini begitu goyah, ada yang mengatakan dia terlalu gopoh ataupun dia memang tidak gopoh dia merancang untuk sebut demikian," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana