Chegu Bard Dakwa Agenda Peribadi, Dendam Dorong Yusni Boikit PKR

BUKIT MERTAJAM: Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang, Mohd Yusni Mat Piah didakwa mempunyai agenda peribadi apabila memutuskan untuk memboikot kempen Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Permatang Pauh.

Kritikan terhadap pemimpin Pemuda PAS negeri itu disampaikan ahli PKR yang digantung keahliannya, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegu Bard.

Katanya, tindakan Mohd Yusni mungkin didorong kemarahan politik terhadap parti sekutu PAS itu sejak Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu.

“Nasihat saya kepada Yusni, sudah sudahlah dendam sempit itu. Ego politik dengan mengenepikan kepentingan rakyat. Ingat dan lihatlah rakyat diluar sana.

"Kamu bercakap soal wala’ (taat) tetapi kini kamu sendiri tidak wala' dengan arahan pimpinan atas. Adakah dengan kemenangan Umno di Permatang Pauh ia dapat merealisasikan cita-cita kamu melaksanakan hudud? Adakah kerana mahu laksana hudud atau ada agenda tersirat lain?” katanya menerusi blog chegubard.blogspot.com.

Badrul Hisham dan Mohd Yusni sebelum ini pernah bertembung dalam saingan tiga penjuru menentang Barisan Nasional (BN) pada PRU-13 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Acheh, Pulau Pinang.

Tindakan PAS menamakan Mohd Yusni sebagai calon pada saat-saat akhir di DUN berkenaan menyebabkan berlakunya pecah undi untuk dua calon Pakatan Rakyat hingga menyaksikan calon BN, Datuk Mahmud Zakarian menang dengan majoriti 808 undi selepas memperoleh 6,891 undi.

Sementara itu, Badrul Hisham memperoleh 6,083 undi, manakala Mohd Yusni hanya mendapat 690 undi dan hilang wang pertaruhan.

Mengulas lanjut, Badrul Hisham yang juga Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berharap Mohd Yusni belajar daripada kesilapan PAS pada PRU-13 yang menyebabkan kerusi DUN Sungai Acheh terlepas ke tangan BN.

"Namun apabila melihat kenyataan dia merehatkan jentera Pemuda PAS Pulau Pinang, nampak dia tidak belajar dari pengalaman pahit tiga penjuru di DUN Sungai Acheh.

"Kepada jentera pakatan atau penyokong, jangan diserang PAS. Percaya dan yakinlah Yusni ini tidak semampu mana mengawal jentera dan undi PAS. Yakinlah ramai dalam PAS itu cerdik dan memahami keutamaan cuma ada seorang dua yang menggelar diri mereka pemimpin tetapi termain emosi,” katanya.

Pada Ahad lalu, Mohd Yusni mengarahkan supaya membekukan jentera dan aset mereka daripada terlibat dalam semua gerak kerja PRK Permatang Pauh.

Arahan boikot itu dibuat selepas permohonan maaf mereka berhubung dakwaan menghina Datuk Seri Abdul Hadi Awang oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) tidak dilayan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana