Ahmad Maslan jadi mangsa terbaru manupulasi teks

Ini bukan kali pertama berlaku dalam politik Malaysia, sejak era kepantasan maklumat media sosial ini, sudah beberapa pemimpin kerajaan dan pembangkang jadi mangsa.
Kisah yang baca tajuk tanpa rujuk teks ucapan asal, hingga menyebabkan mereka salah faham apa maksud sebenar orang yang berucap.

Ia kemudiannya disebarkan meluas dan orang ramai percaya dan mula 'belasah'.

Pada Sabtu, viral kononnya Timbalan menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan kononnya minta pelajar memasak dalam kempus untuk mengurangkan beban mengurangkan beban Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Sejak viral di laman sosial, kiri kanan Ahmad Maslan kena 'belasah'.

Menurut beliau, ucapannya selama lebih dua jam 45 minit di Dewan Seri Budiman, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam pada Sabtu itu dilihat menyentuh isu menyeluruh mengenai GST dan hal masak sendiri hanya tertakluk kepada mereka yang menyewa di luar sahaja.

"Saya berucap dua jam 45 minit, saya sebut macam-macam dan mereka hanya ambil satu ayat sahaja iaitu mengenai masak sendiri.

"Saya tidak kata masak di kampus, saya kata masak sendiri, lebih setengah pelajar tinggal di rumah sewa dan saya sarankan mereka untuk masak sendiri.

"Saranan itu bukan untuk pelajar yang duduk di dalam kampus. Kita juga sudah nasihatkan pengusaha kafe di dalam kampus untuk menjual dengan harga berpatutan," katanya.

Ahmad mengulas kritikan pelajar universiti yang berpendapat bahawa saranan Ahmad itu mustahil untuk dilaksanakan apabila undang-undang kampus universiti sendiri tidak membenarkan pelajar-pelajar untuk masak di dalam kampus.

Di laman Twitter, ada pelajar yang menyifatkan peralatan memasak dan alat pemanas air juga tidak dibenarkan dibawa ke dalam kampus

Dalam pada itu kata Ahmad, contoh yang diberi ialah anaknya pernah belajar di UiTM dan masak adalah ketika menyewa di luar kampus.

"Saya sudah jelaskan semuanya, kita galakkan untuk mereka masak kalau sewa di luar dan pengusaha cafe tidak patut naikkan harga kerana bahan mentah tidak dikenakan GST, semuanya sudah jelas," ujarnya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana