Jabatan Penjara Tolak Permohonan Keluarga Anwar...Padan Mukanya

PETALING JAYA: Jabatan Penjara pada Isnin mengesahkan permohonan yang dibuat oleh keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membolehkan ketua pembangkang itu hadir ke sidang Parlimen ditolak.

Ketua Pengarah Jabatan Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar berkata, permohonan tersebut dibuat sebelum ini oleh anak Anwar yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan Tetuan Daim & Gamany.

"Saya selaku Komisioner Jeneral Penjara (Ketua Pengarah) telah membuat pertimbangan dan memutuskan untuk tidak meluluskan permohonan berkenaan berdasarkan Seksyen 31(1)(a) Akta Penjara 1995.

"Saya dengan ini mengesahkan surat penolakan telah dihantar kepada pemohon pada Rabu lalu, 4 Mac 2015," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Rabu lalu dilaporkan bahawa peguam Anwar, N. Surendran berkata, pihaknya menerima surat daripada Ketua Pengarah Jabatan Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar yang memaklumkan mengenai permohonan itu tidak diluluskan.

Persidangan Dewan Rakyat bermula pada 9 Mac hingga 9 April depan.

Anwar ketika ini menjalani hukuman penjara lima tahun selepas Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari lalu menolak rayuan akhir beliau terhadap kesalahan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari.

Bagaimanapun Dewan Rakyat dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak mengumumkan kekosongan kerusi Parlimen Permatang Pauh kerana menunggu proses keputusan Yang Di-Pertuan Agong terhadap rayuan pengampunan Diraja yang dibuat oleh ahli keluarganya.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dalam kenyataan pada 24 Februari lalu menyatakan kelayakan Anwar sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh akan ditentukan selepas petisyen pengampunan yang dikemukakan keluarga Anwar diputuskan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana