Drama Pakatan Rakyat Mengelirukan

Pada tahun 1999, penyokong Anwar Ibrahim memulakan sebuah parti baru dipanggil Parti Keadilan Nasional (PKN). Beberapa bulan kemudian, parti baru ini membentuk satu gabungan yang dengan DAP, PAS dan PRM dipanggil Barisan Alternatif.

Tidak lama selepas itu, Barisan Alternatif runtuh apabila PAS lulus pindaan kepada Rang Undang-Undang Syariah di Dewan Undangan Negeri Terengganu termasuk undang-undang jenayah hudud.

Pada pilihan raya umum 2004, PKR (penggabungan kononnya antara PKN dan PRM), DAP dan PAS memeterai satu pakatan pilihan raya untuk memastikan bahawa mereka dielakkan pertandingan tiga penjuru. Di sesetengah kawasan perjanjian ini rosak apabila calon 'bebas' yang mencabar arahan pihak mereka masih bertanding.

Saya berkata "penggabungan yang dipanggil antara PKN dan PRM" kerana ia tidak benar-benar penggabungan tetapi lebih bahawa beberapa ahli PRM pindah untuk menyertai PKN dan PKN kemudian menukar namanya kepada PKR.

Kemudian, pada tahun 2008, mereka membentuk satu gabungan yang baru yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat.

Tidak seperti Barisan Nasional, bagaimanapun, Pakatan Rakyat bukan parti berdaftar. Ia hanya pemahaman atau pakatan.

Dan itulah sebabnya kita melihat begitu banyak pertengkaran dan perbezaan pendapat dalam Pakatan Rakyat. Pakatan mereka tidak mengikat sehingga setiap parti menjaga kepentingan sendiri pertama dan kepentingan gabungan kedua yang longgar.

Kedua masalah yang paling jelas yang dihadapi Pakatan Rakyat adalah keengganan untuk membentuk Kabinet Bayangan seperti Barisan Alternatif lakukan pada tahun 1999.

Jika mereka boleh melakukannya pada tahun 1999 mengapa mereka tidak boleh melakukannya sekarang juga?

Di kebanyakan negara, termasuk England, negara-negara yang mengamalkan sistem Westminster British Parlimen mempunyai Kabinet Bayangan. Walau bagaimanapun, manakala Pakatan Rakyat tidak mempunyai Kabinet Bayangan, ia mempunyai seorang Perdana Menteri Bayangan, Anwar Ibrahim, yang secara rasmi adalah Ketua Pembangkang di Parlimen.

Sebab Pakatan Rakyat tidak mampu untuk membentuk Kabinet Bayangan adalah kerana mereka tidak dapat mencapai persetujuan atas barisan Kabinet. Sekiranya Pakatan Rakyat mendapat untuk membentuk kerajaan persekutuan, ini Kabinet Bayangan akan menjadi Kabinet kerajaan memerintah.

Dan Pakatan Rakyat tidak mahu rakyat Malaysia tahu lagi yang akan berada di dalam Kabinet ini.

Dalam demonstrasi di hadapan Sogo di Kuala Lumpur semalam, nama Tun Dr Mahathir Mohamad dan gambar dipaparkan pada poster dan kain rentang.

Gambaran mereka mewujudkan ialah Dr Mahathir kini di belakang pembangkang dan bahawa dia juga mahu Anwar dikeluarkan dari penjara dan untuk Perdana Menteri Najib Tun Razak untuk meletak jawatan.

Adakah ini mesej pembangkang sedang menghantar kepada rakyat Malaysia: bahawa Dr Mahathir mengambil alih daripada Anwar sebagai de facto Ketua Pembangkang?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana