SELAMA INI SUHAKAM TIPU RAKYAT MALAYSIA...BIASALAH NGO POLITIK PRO PR

Sebelum ini, SUHAKAM telah memberi kenyataan bahawa terdapat 1 juta pendatang asing telah diberikan Kad Pengenalan Biru oleh Kerajaan untuk tujuan memenangkan Barisan Nasional pada pilihanraya yang lepas. Kenyataan ini adalah berdasarkan pengiraan oleh Dr. Chong Eng Leong, bekas pemimpin Parti Bersatu Sabah.

Atas dasar kenyataan ini dan beberapa dakwaan oleh pemimpin pembangkang, Kerajaan di bawah kuasa Yang DiPertuan Agong telah menubuhkan Suruhanjaya DiRaja Siasatan (RCI) Pendatang Asing Di Sabah.

Namun, setelah dibentangkan oleh Ketua Setiausaha Negara sebentar tadi, tidak terdapat sebarang bukti bahawa wujudnya ‘Projek IC’ malah prosedur pemberian Kad Pengenalan Biru tersebut telah diberikan mengikut proses yang tertib tanpa sebarang kecelaruan.

Angka 1 juta pendatang asing diberikan kad pengenalan biru adalah satu dakwaan yang jahat bermotifkan politik. SUHAKAM yang dibelakangi oleh pemimpin pembangkang telah menipu rakyat dengan angka 1 juta tersebut.

Jumlah sebenar kad pengenalan yang telah diberikan kepada pendatang asing ini adalah 67,675 sahaja sejak 1963 sehingga 31 Ogos 2013. Manakala pemberian kerakyatan pula adalah seramai 68,703 orang pendatang asing sahaja.Angka ini merupakan angka rasmi sebagaimana yang ditunjukkan di dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara.Perlu diingatkan bahawa bagi tempoh tersebut, Sabah telah melalui 5 buah kerajaan sebelum ini iaitu UNKO, USNO, BERJAYA, PBS dan kemudian barulah Barisan Nasional.

Manakala, jumlah kerakyatan yang telah dilucutkan adalah seramai 23,628 orang atas pelbagai kesalahan seperti mengundi di India dan sebagainya. Manakala SPR pula mengikut hasil siasatan Suruhanjaya ini juga telah menggugurkan seramai 78,340 nama di dalam senarai pengundi. Ini membuktikan kesungguhan kerajaan dalam menjalankan tugas mereka dan juga ketelusan SPR dalam menjalankan daftar nama pengundi tanpa memenangkan mana-mana parti politik.

Siasatan RCI juga mendapati tidak wujud sebarang bukti kewujudan ‘Projek IC’ ataupun ‘Projek Mahathir’. Yang wujud hanyalah kegiatan sindiket yang mengeluarkan sijil kelahiran, resit sementara dan juga kad pengenalan secara haram yang tidak terlibat dengan mana-mana parti politik.

Kerajaan pula dari segi dasar dan polisinya secara jelas telah menggariskan peraturan-peraturan yang khusus dan ketat untuk membolehkan pendatang asing memohon menjadi warganegara. Namun begitu, wujudnya masalah di peringkat pelaksanaan apabila terdapatnya pegawai kerajaan yang tidak bertanggung jawab bersubahat dengan sindiket demi kepentingan kewangan peribadi.

Namun begitu, mereka ini yang sejumlah 22 orang pegawai dari agensi berkaitan telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri dan tindakan undang-undang pun telah diambil.
Secara jelasnya, dakwaan SUHAKAM seramai 1 juta pendatang asing adalah palsu semata-mata tanpa asas bukti yang kukuh dan ini boleh dianggap sebagai hasutan untuk menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia dan khususnya rakyat Sabah. Kerajaan harus mendakwa mereka yang telah menyebarkan fitnah jahat ini yang kononnya terdapat pendatang asing sengaja didaftarkan demi kepentingan politik kerajaan. Malahan, siasatan harus dijalankan mengenai dakwaan penglibatan pendatang asing kaum Cina yang dikatakan telah masuk pada pilihanraya lepas untuk mengundi parti DAP.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana