JEng...Jeng....Siapa ganti Gani Patail?

Siapa bakal Peguam Negara yang baharu, mula menjadi bahan spekulasi. Ini berikutan tempoh perkhidmatan Peguam Negara, Gani Patail dijangka berakhir Oktober tahun depan. Beliau mula menyandang jawatan itu pada 2002.

Difahamkan, menjadi tradisi atas banyak faktor, kerajaan akan membuat keputusan lebih awal bagi menentukan status dan kedudukan Peguam Negara. Jawatan Peguam Negara adalah kerusi panas, Gani sendiri terdedah kepada banyak kritikan, tidak kurang juga penghargaan sepanjang 12 tahun perkhidmatannya.

Beliau kerap dibidas kerana isu kegagalan dan kelewatan bertindak terutama penghinaan terhadap agama dan kaum. Antara sumbangan beliau yang tidak disedari ramai ialah kewujudan pasukan petugas khas dalam soal integriti yang telah berjaya menyelamatkan banyak wang negara daripada ketirisan dan penyelewengan.

Tanpa mahu menafikan jasa beliau, Awang berpendapat 12 tahun adalah tempoh yang lama dan sudah tiba masanya untuk jawatan itu disandang oleh orang lain. Awang percaya Gani juga sudah bersedia untuk memberi laluan atas hakikat tiada sesiapa yang indispensable. Lebih-lebih lagi menjadi harapan ramai mahu melihat muka baharu bagi jawatan yang penting itu supaya dinamisme negara ini terserlah.

Persoalannya, siapakah bakal menggantikan beliau? Khabarnya beberapa calon telah dikenal pasti bagi jawatan tersebut, yang cakap-cakap tentangnya dalam dunia guaman dan kehakiman makin rancak.

Awang berharap sesiapa pun yang diberi kepercayaan, mestilah seorang pakar dalam perundangan, berkeyakinan tinggi, jati diri yang kental serta berani, lebih-lebih lagi dalam landskap yang makin mencabar. Cuma, elakkanlah individu yang asyik teragak-agak dan mahu mengambil jalan selamat kerana besar mudaratnya kepada negara. Kita sudah sepatutnya belajar dan ambil iktibar.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana