Alvin dan Ali kini belayar satu kapal sebagai 'pendatang haram'

Blogger seks,Alvin Tan dan aktivis pembangkang,Ali Abdul Jalil sudah pun terima 'habuan' masing-masing.Keduanya kini  berstatus sebagai pendatang haram dimana sekalipun negara luar mereka berada setelah paspot antarabangsa mereka dibatalkan.
Ia tindakan pertama kali pernah diambil oleh kerajaan Malaysia keatas dua warganegara yang melarikan diri dari kes mahkamah ke luar negara dan terus bertindak buat provokasi menerusi laman sosial.

Masa akan menentukan samada tindakan ini akan beri kesan keatas siapa lain yang cuba nak tunjuk 'kurang ajar' seperti dua mamat ini.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Mustafa Ibrahim, yang mengumumkan pembatalan paspot antarabangsa Alvin dan Ali dalam sidang media di Putrajaya Isnin awal-awal sudah beri amaran tindakan ini bukan hanya terhad pada mereka berdua sahaja tetapi boleh diambil kepada semua orang.

"Tindakan ini satu amaran kepada semua bahawa jabatan kami tidak teragak-agak mengambil tindakan kepada mereka yang menghina mahkamah, Islam dan Raja-raja,"katanya.

Ramai yang merasakan tindakan ini bukan sahaja sangat wajar diambil melihatkan pada gelagat mereka yang sudah keterlaluan melampaui batas rasional dan politik.

Namun masih ada portal dan blog tertentu yang cuba memaparkan dua warganegara yang kurang ajar ini sebagai 'pelarian politik' yang terpaksa lari untuk menyelamatkan diri dari sebuah kerajaan yang kejam.

Sebaliknya perbuatan Alvin yang gila tayang aksi lucahnya di internet persenda agama Islam masa bulan Ramadhan dengan ucapan selamat berbuka puasa pakai gambar makan babi telah cetuskan kemarahan umat Islam di negara ini.

Ali pula ikut suka hati mempersenda dan menghina institusi raja jelas menyalahi undang-undang negara.

Kini Alvin yang bersembunyi di California,Amerika dan Ali yang lari dan cuba mendapat perlindungan politik di Sweden menjadi pasangan seloji meneruskan gelagat mereka menerusi laman facebook.

Ekoran tindakan terbaru kerajaan ini,ramai yang tertunggu untuk melihat parti pembangkang atau NGO sewaktu dengan mereka yang mana hendak tampil mempertahankan Alvin dan Ali.

Alvin Tan atau nama sebenarnya, Tan Jye Yee melarikan diri ke Amerika Syarikat bagi mendapatkan perlindungan politik dan mengelak daripada ditahan pihak berkuasa di Malaysia atas kesalahan-kesalahan yang dilakukan.

Pada 18 Julai 2013, Alvin dan teman wanitanya, Vivian Lee, 25, didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur mengikut Akta Hasutan kerana mempersendakan agama Islam dan bulan Ramadan di laman Facebook.

Susulan itu, pada 22 Ogos lepas, mahkamah yang sama mengeluarkan waran tangkap selepas Tan gagal hadir bagi sebutan kesnya.

Alvin baru-baru ini dipercayai memuat naik kenyataan yang mempersendakan institusi beraja melalui Facebooknya yang mendakwa sultan tidak mempunyai kuasa untuk memberi dan menarik balik gelaran kebesaran daripada mana-mana pihak.

Ali pula melarikan diri ke Sweden bagi mendapatkan perlindungan politik. Ali berdepan tuduhan menghasut kerana menghina institusi Raja di negara ini melalui laman Facebooknya.

Mustafa berkata sekiranya Tan dan Ali yang kini berada di luar negara ingin pulang ke Malaysia, mereka perlu mendapatkan Sijil Perakuan Cemas (EC) di kedutaan Malaysia agar boleh kembali ke Malaysia secara sah.

EC adalah untuk sekali perjalanan serta perlu diserah balik, katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa memiliki PMA bukanlah suatu hak, sebaliknya hanya satu keistimewaan yang diberi kepada warganegara Malaysia untuk membolehkan mereka melakukan perjalanan ke luar negara.

"Pasport bukan diberi kepada semua orang sebaliknya ia hanya satu keistimewaan membolehkan rakyat Malaysia ke luar negara.

"Tertera dalam pasport bahawa pasport adalah hak milik kerajaan Malaysia dan ia boleh ditarik balik pada bila-bila masa," katanya.

Mustafa berkata tanpa PMA, Alvin dan Ali boleh dianggap pendatang asing tanpa izin, namun terpulang kepada negara berkenaan untuk mentakrifkan mereka.

"Mereka boleh ditahan di luar negara sebagai pendatang asing tanpa izin dan boleh dihantar balik ke Malaysia. Kami akan menerima mereka sebagai rakyat Malaysia kerana warganegara mereka tidak gugur," katanya.

Mustafa berkata Tan dan Ali boleh membuat rayuan berhubung penarikan balik pasport antarabangsa mereka dan akan dipertimbangkan mengikut kes.

"Kalau mereka layak, kami boleh beri (balik pasport). Kalau mereka tidak layak dan disenaraihitamkan, kami akan nyatakan," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana