2 Calon Pertikai Proses Pemilihan Majlis Peguam...Bubar Saja Majlis Peguam Ni

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Dua calon yang bertanding dalam pemilihan Majlis Peguam bagi penggal 2015-2016 mempertikaikan prosedur pengiraan undi yang dijalankan oleh badan itu.

Peguam-peguam terbabit, M. Reza Hassan dan Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz tidak berpuas hati dengan syarat yang mewajibkan setiap calon menandatangani surat aku janji terlebih dahulu sebelum dibenarkan memasuki lokasi tayangan proses pengiraan undi menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV).

M. Reza enggan menandata­ngani surat aku janji tersebut yang mengkehendaki beliau akur de­ngan larangan membuat sebarang rakaman tentang proses pengiraan undi yang dijalankan di Pejabat Majlis Peguam di sini.

Akibatnya, beliau tidak dibenarkan langsung memasuki lokasi tayangan CCTV di Bangunan Straits Trading yang terletak kira-kira 300 meter dari tempat pengiraan undi.

“Saya berdegil juga untuk ma­suk tetapi urus setia bertindak memadamkan tayangan langsung sehingga menyebabkan semua calon yang lain tidak dapat melihat apa yang berlaku,” katanya memetik laporan Utusan Malaysia hari ini.

Jelas M. Reza, tayangan langsung yang dipaparkan itu juga menimbulkan persoalan kerana hanya tangan individu yang mengira undi serta kertas undi sahaja yang dapat dilihat.

Menurut beliau, urus setia pemi­lihan memaklumkan bahawa prosedur berkaitan pengiraan undi telah ditetapkan oleh Majlis Peguam.

“Saya terkilan. Bukan niat saya hendak mempersoalkan proses pengiraan undi tetapi saya ingin tahu adakah prosedur tersebut selaras dengan Akta Profesion Undang-undang 1976,” katanya.

Sementara itu, Mohd. Khairul Azam berkata, proses pengiraan un­di yang ditayangkan secara langsung tidak dapat dilihat de­ngan jelas ekoran gangguan sistem sering berlaku.

Beliau memberitahu, tayangan juga hanya memperlihatkan satu kaunter sahaja sedangkan proses pengiraan undi di tujuh kaunter pengiraan undi yang lain tidak ditunjukkan kepada para calon.

“Pada pandangan saya, prosedur yang digunakan Majlis Peguam ini tidak meningkatkan keyakinan bahawa tidak akan berlaku manipulasi semasa pengiraan undi,” jelasnya.

Pemilihan Majlis Peguam yangf ber­lang­sung Ahad lalu menyaksikan sebanyak 23 calon ber­tanding untuk mengisi 12 kerusi ahli jawatankuasa badan tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana