Penahanan Tanpa Bicara Perlu Dalam Akta Antikeganasan

KUALA LUMPUR 21 Okt - Penahanan tanpa bicara perlu diserapkan ke dalam Akta Antikeganasan jika kerajaan benar-benar serius mahu mewujudkan undang-undang baharu bagi membanteras aktiviti keganasan di negara ini, kata Prof Madya Dr Ahmad Martadha Mohamed .

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia itubagaimanapun menyarankan kerajaan menetapkan tempoh maksimum setahun sahaja bagi penahanan tersebut untuk memberi ruang pihak berkuasa menyiasat dan mendapatkan bahan bukti.

Tempoh penahanan dua tahun yang dilaksanakan menerusi Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebelum ini berkemungkinan terlalu lama dan boleh menimbulkan bantahan daripada sesetengah pihak, katanya kepada Bernama.

Ahmad Martadha mengulas cadangan Kementerian Dalam Negeri memperkenal Akta Antikeganasan sebagai akta baharu bagi memerangi kegiatan keganasan dan mencegah usaha merekrut sukarelawan kononnya atas nama 'jihad'.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan sebagai berkata akta yang dicadangkan itu antara lain akan memperkuat lagi undang-undang sedia ada iaitu Akta Kesalahan, Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan Undang-Undang Pencegahan Jenayah (Poca).

Ahmad Martadha berkata Amerika Syarikat, menerusi Akta Patriot turut menggunakan penahanan tanpa bicara, dan "pesalah akan ditahan di Guantanamo Bay dalam suatu tempoh lama sebelum dihadapkan ke mahkamah".

Selain itu, hukuman penjara seumur hidup atau dengan tempoh yang lama juga wajar dimasukkan sebagai sebahagian hukuman dalam Akta Antikeganasan supaya dapat mencegah individu yang berniat terlibat dalam aktiviti keganasan, katanya.

Melihat ancaman ekstremisme ketika ini kian menjadi-jadi dan semakin membimbangkan, beliau berkata bukan hanya undang-undang, malah pasukan petugas khas juga amat diperlukan bagi mengkaji dan mengawasi penularan ancaman ini agar aktiviti membanteras dapat diselaraskan dengan akta yang dicadangkan itu.

"Seperti di Sabah, kerajaan menubuhkan pasukan petugas khas antara lain dianggotai polis dan tentera bagi menangani isu perairan negara, maka, pasukan seumpama ini wajar ditubuhkan khusus bagi menangani isu ekstremisme," katanya.

Ahmad Martadha berkata jika cadangan memperkenal Akta Anti-Keganasan ini direalisasikan, ia akan menjadi mekanisme penting untuk tindakan pencegahan bagi menghalang tindakan yang boleh mengancam keselamatan negara.

"Apabila ISA dimansuhkan, negara tidak ada peruntukan undang-undang khusus mengekang aktiviti yang mengancam keselamatan, dan ini amat membimbangkan," katanya.

Pandangan sama diberikan Pakar Perlembagaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz yang berkata mekanisme pencegahan adalah penting bagi membanteras aktiviti keganasan daripada berleluasa.

"Kita memerlukan undang-undang pencegahan kerana tanpanya, kita akan mengalami kebimbangan seperti sekarang ini...kebimbangan mengenai menularnya aktiviti militan, tindakan agresif yang boleh mengancam keselamatan bukan sahaja individu tetapi negara," jelasnya.

Justeru, kesedaran mengenai pentingnya undang-undang pencegahan dalam sesebuah negara adalah perlu agar rakyat benar-benar memahami peranan undang-undang diwujudkan bagi menjaga keselamatan negara dan rakyat, katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana