Kit Siang Rayu Najib Campur Tangan Kes Anwar....Apa Barang Campur Tangan..Orang BODOH Saja

KUALA LUMPUR: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang merayu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mencampuri urusan badan kehakiman negara terutamanya membabitkan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Malah veteran DAP itu turut merayu supaya Najib mengarahkan Pejabat Peguam Negara menarik balik rayuan pihak pendakwaan untuk memanjangkan hukuman penjara daripada lima tahun kepada sehingga 20 tahun terhadap Ketua Pembangkang itu.

Katanya, Peguam Negara perlu bertindak berdasarkan nilai wasatiyyah atau kesederhanaan seperti yang ditekankan pentadbiran Najib.

"Dilaporkan bahawa pihak pendakwaan membuat rayuan balas dan mahu Anwar dipenjara selama lebih dari lima tahun sambil berhujah bahawa hukuman penjara Mahkamah Rayuan selama lima tahun adalah 'jelas tidak memadai', 'tidak mencerminkan keseriusan kesalahan itu' dan 'tidak menyampaikan matlamat keadilan daripada perspektif kepentingan awam.

"Ada anasir di kalangan mereka yang berkuasa ingin menyingkirkan pembangkang dengan cara apa sekalipun. Tetapi saya ingin bertanya kepada Najib sama ada beliau sedemikian kejam, tidak berperasaan dan tidak berhati perut sehingga mahukan Anwar dipenjara selama 20 tahun dan tidak dibebaskan sehingga beliau berusia 80 tahun?" katanya di sini.

Beliau berkata demikan ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2015 di Dewan Rakyat pada Isnin.

Dakwa Lim lagi, rayuan pihak pendakwaan untuk memanjangkan tempoh hukuman terhadap Anwar tidak mempunyai kepentingan umum serta bermotif politik.

"Apakah kepentingan umum dalam rayuan pihak pendakwaan di Malaysia terhadap hukuman lima tahun penjara Anwar, selain mempunyai objektif politik tersembunyi daripada kuasa yang ada untuk membunuh kerjaya politik Ketua Pembangkang?

"Saya berharap pihak-pihak berkenaan akan bertindak secara waras, dan agenda wasatiyyah atau kesederhanaan yang menjadi bimbingan kerajaan Najib, akan menunjukkan hala tuju dasar Peguam Negara dan semoga pihak pendakwaan akan menarik balik rayuan balas mereka di Mahkamah Persekutuan esok (Selasa)," katanya.

Pada Selasa dan Rabu ini, Mahkamah Persekutuan akan mendengar rayuan terakhir Anwar berhubung kes liwat keduanya.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh sebelum ini disabitkan bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara yang dikenakan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac lalu selepas mendapatinya bersalah meliwat Mohd Saiful.

Anwar, 67, didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana