Media usah desak waris mangsa MH17

KUALA LUMPUR - Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini meminta para pengamal media dalam usaha menghasilkan berita agar tidak mendesak waris mangsa MH17 sehingga boleh mencetus suasana tidak harmoni.
 
Beliau berkata, pihak media harus memahami keadaan kaum keluarga dan waris mangsa yang masih dalam trauma kerana kehilangan orang-orang tersayang.
 
"Para media termasuk wartawan dan jurugambar janganlah mendesak sangat anggota keluarga mangsa MH17 sehingga menaikkan emosi mereka.
 
"Begitu juga kepada anggota keluarga mangsa janganlah terlalu beremosi hingga bertindak secara berlebihan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini.
 
Beliau mengulas insiden seorang jurufoto akhbar New Straits Times (NST) yang dikasari oleh seorang anggota keluarga mangsa MH17 di Pusat Peringatan Nirvana Sungai Besi di sini hari ini.
 
Dalam kejadian 10.45 pagi itu, jurugambar NST, Mohd Aizuddin Akmal Saad, 29, ditumbuk di bahagian muka oleh seorang anggota keluarga mangsa hingga menyebabkan kecederaan pada hidung.

Aizuddin kemudian membuat aduan di Balai Polis Sungai Besi.
 
Khalid berkata, polis akan mengambil tindakan terhadap lelaki yang menyebabkan kecederaan itu.
 
Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajudin Md Isa berkata, polis sedang menyiasat insiden itu bagi mengenalpasti punca kejadian.
 
"Setakat ini kita belum dapat merakam keterangan mangsa...pelaku akan dipanggil untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan," katanya.
 
Pada 17 Julai lepas, kesemua 298 penumpang dan anak kapal Penerbangan MH17 maut apabila pesawat itu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak jatuh di timur Ukraine. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana