Padan Mukanya....Polis Buru Lima Individu Hina Agama, Perkauman

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memohon orang ramai tampil memberi maklumat terhadap lima individu yang dikehendaki berkaitan dengan kes-kes melibatkan penghinaan agama dan juga sensitiviti perkauman.

Pengarah Siasatan Jenayah (JSJ) PDRM, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, tindakan memuat naik, berkongsi dan menyebarkan kenyataan-kenyataan berbaut perkauman dan penghinaan terhadap agama semakin menjadi-jadi.

"Kami memandang berat kemelut yang telah atau sedang berlaku dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana individu yang mempunyai kecenderungan perkara tersebut.

"PDRM menghadapi kekangan dalam mengenal pasti identiti sebenar suspek. Jadi kami berharap dengan bantuan atau maklumat orang ramai dapat mempercepatkan tindakan yang diambil terhadap mereka yang dikehendaki ini," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PDRM, Bukit Aman, Jumaat.

Lima suspek tersebut ialah:

1. Seorang perempuan dipercayai berbangsa India dikenali sebagai Vignamona VM dalam akaun facabook membuat kenyataan dengan menyeru supaya sekolah agama dihapuskan.

2. Seorang lelaki yang dipercayai berbangsa cina dikenali sebahai Kelvin Yip (Facebook) telah mengeluarkan kata-kata kesat dan menyeru supaya pembesar suara tidak digunakan semasa sembahyang pada pukul 6.45 pagi Hari Raya Aidilfitri.

3. Seorang lelaki yang dipecayai berbangsa Cina dilihat di laman YouTube sedang menendang seorang lelaki Melayu kerana dipercayai telah meragut seorang wanita di stesen LRT Seri Petaling.

4.Beberapa orang lelaki yang dipercayai melayu dengan nama profil Persatuan Kongsi gelap melayu (Facebook) membuat komen provokasi berkaitan pergaduhan antara kaum India dan Melayu di Klang dan menghasut orang melayu menyertai persatuan ini.

5. Seorang lelaki dipercayai berbangsa India dikenali sebagai Mohd Adam Asyiq Bin Balasubramaniam (Facebook) telah membuat komen yang menghina agama Hindu dan agama-agama lain kecuali Islam.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana