Habis Madu Sepah Dibuang.....PKR Kemuka '5 Dalil' Mengapa Khalid Perlu Berundur

PETALING JAYA: Meneruskan agenda untuk menggulingkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengeluarkan 'lima dalil' yang menyatakan sebab beliau perlu mengosongkan kerusi Menteri Besar Selangor.
Laporan setebal 91 muka surat khusus bagi menjawab persoalan yang dibangkitkan pimpinan tertinggi PAS berhubung kedudukan Abdul Khalid itu turut mengandungi lampiran yang menyokong dakwaan salah guna kuasa terhadapnya.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, menerusi bukti dan fakta yang disediakan Ibu Pejabat PKR itu, Abdul Khalid dikatakan gagal menjawab beberapa 'keraguan munasabah' yang timbul dalam pentadbirannya.

Pendedahan utama berhubung dakwaan salah guna kuasa Abdul Khalid ialah membabitkan pelupusan hutang peribadinya sebanyak RM70 juta dengan Bank Islam yang dibuat secara mengejut.

Selain itu, sebab kedua yang mempetikaikan integriti Abdul Khalid ialah membabitkan urusniaga kerajaan Selangor dan Ecoworld Berhad iaitu syarikat yang dikawal oleh Tan Sri Rashid Manaf sebagai pengerusi dan pemegang saham utama.

Keraguan yang dibangkitkan PKR dalam urusniaga berkenaan ialah penyelesaian di luar mahkamah di antara Bank Islam dan Abdul Khalid sebelum itu dirundingkan oleh Rashid yang juga seorang peguam sebagai orang tengah.

"Tan Sri Rashid Manaf adalah seorang tokoh korporat yang rapat dengan Umno. Beliau adalah bekas peguam Tun Daim Zainuddin.

"Dalam bulan Mac 2014 iaitu sebulan selepas Bank Islam bersetuju menggugurkan tuntutan baki hutang di mahkamah, Ecoworld Berhad memeterai perjanjian-perjanjian melibatkan projek dan hartanah kerajaan Selangor bernilai ratusan juta ringgit," demikian menurut laporan itu.

Faktor lain bagi menyokong tindakan PKR menggugurkan Abdul Khalid ialah berkaitan penstrukturan semula industri air di Selangor serta sokongannya terhadap pembinaan projek Lebuhraya Kinrara Damansara (Kidex) di sekitar Petaling Jaya.

"Sokongan terbuka Tan Sri Khalid yang enggan memberi ruang kepada pendapat yang menentang Kidex juga bertentangan dengan arahan khusus mengenai pendekatan PKR mengurangkan bebanan rakyat dengan menentang kenaikan tol.

"Walaupun diberikan arahan berkali-kali dan dinasihati oleh pimpinan parti supaya memberi ruang kepada pandangan yang membantah Kidex, Tan Sri Khalid terus tidak menghiraukan arahan dan nasihat ini melalui pertembungan terbuka dengan kumpulan penduduk yang menentang Kidex," kata laporan itu lagi.

Alasan terakhir PKR untuk memecat Abdul Khalid ialah berhubung dakwaan prestasi merosot pentadbiran Abdul Khalid terutamanya berhubung kegagalannya menyelesaikan masalah infrastruktur asas seperti penyelenggaraan jalan raya dan isu pungutan sampah.

Kecenderungan Abdul Khalid untuk tidak membelanjakan geran Persekutuan bagi menyelesaikan masalah jalan berlubang di Selangor hingga membebankan rakyat dikhuatiri memberi kesan buruk kepada prestasi PR.

"Peratusan geran yang dibelanjakan adalah rendah iaitu hanya 69.3 peratus dibelanjakan dalam tahun 2010, 59.3 peratus dibelanjakan dalam tahun 2011 dan menurun kepada 42.7 peratus dibelanjakan dalam tahun 2012.

"Di antara tahun 2010 hingga 2012, hanya RM640.24 juta dibelanjakan seperti yang sepatutnya untuk membaiki jalan sedangkan baki RM499.76 juta disimpan sebagai wang terkumpul.

"Pimpinan PKR menyatakan secara tegas bahawa adalah tidak adil menyimpan wang ini dengan harapan menunjukkan prestasi pengurusan kewangan yang baik melalui simpanan rizab RM3 bilion sedang sebahagian dari dana ini sepatutnya dihabiskan setiap tahun untuk membaiki jalan di seluruh Selangor," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana