DBKL bina laluan basikal Midvalley-Dataran Merdeka

                                                                         Gambar Hiasan

KUALA LUMPUR - Satu laluan berbasikal sepanjang 5.5 kilometer menyelusuri pinggir Sungai Klang dari Midvalley ke Dataran Merdeka dijangka akan dibuka kepada orang ramai menjelang awal tahun depan.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata pembinaan laluan itu kini di peringkat akhir dan dijangka siap sepenuhnya menjelang hujung tahun ini.

"Laluan sudah ada...jajaran dah siap... cuma hendak diperbaiki bagi memastikan keselamatan dan juga keselesaan penunggang basikal dapat diwujudkan.      

"Lagipun ada satu jejak perlu dibincangkan bersama Prasarana (Syarikat Prasarana Negara Berhad) kerana ia merentasi dan menggunakan laluan ke LRT (Light Rail Transit)," katanya  kepada pemberita selepas berbasikal bersama peserta dalam program "Hari Bebas Kenderaan Kuala Lumpur Edisi Raya" di sini hari ini.

Terdahulu, seawal 7 pagi, Ahmad Phesal bersama hampir 5,000 peserta termasuk yang berjalan kaki, berjoging dan memakai 'roller blade' mengelilingi kawasan sekitar ibu negara sejauh tujuh kilometer.

Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana program itu Datuk Naim Mohamad berkata, walaupun masih dalam minggu pertama perayaan Aidilfitri, kempen 'KL Pagi Bebas Kenderaan' yang kini masuk edisi kelapan berjaya disertai ribuan peserta.

Sambutan yang amat menggalakkan itu membuktikan warga kota amat menghargai dan menyokong usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahu menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandar bebas karbon menjelang 2030.

Sehubungan itu, Naim, yang juga Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia berkata cadangan untuk mengadakan riadah itu setiap dua minggu sekali akan dipertimbangkan secepat mungkin bagi memberi peluang kepada warga kota beriadah selalu.

"Penerimaan warga kota amat baik dan memang ada permintaan supaya aktiviti riadah ini dilakukan setiap minggu namun ia masih dalam perancangan dan kita akan lihat kesesuaian aktiviti ini nanti.

"Selain menyatupadukan rakyat berbilang bangsa dan agama, aktiviti riadah ini juga boleh dijadikan tempat berkumpul secara bulanan bagi mana-mana alumni dan persatuan," katanya. - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana