Amaran PAS Kepada PKR Supaya Muhasabah

SUBANG 8 Ogos - Keputusan Majlis Syura Ulama PAS tidak menyokong desakan PKR mengarahkan Tan Sri Khalid Ibrahim meletakkan jawatan sebagai menteri besar merupakan amaran yang diutarakan menerusi kaedah diplomasi.

Menurut sumber dari PAS Subang, PAS mahu Khalid kekal sebagai menteri besar sepertimana persetujuan yang dicapai oleh rakan Pakatan Rakyat (PR) selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lepas.

"Malah ia juga amaran kepada rakan pakatan lain kerana bertindak seolah-olah menafikan peranan PAS dalam pentadbiran kerajaan negeri yang kononnya selama ini dikuasai PKR.

"PKR harus bermuhasabah dan sedar betapa pentingnya pengaruh dan peranan PAS terhadap jalinan kerjasama antara parti dalam pakatan dan bukannya melihat PAS sebagai ancaman khususnya dalam konteks pemerintahan negeri Selangor," katanya menerusi kenyataan kepada media, hari ini.

Katanya, Selangor bukan milik PKR semata-mata dan bukan milik mana-mana parti ekoran kemenangan yang dicapai pada PRU13 merupakan hasil kematangan politik PR bekerjasama menawan negeri tersebut.

"Sekiranya kekuatan tersebut tidak dapat dipertahankan malah bertindak pula menyerang kredibiliti dan tindakan beberapa pemimpin PAS, maka nantikanlah sahaka natijah yang akan diterima kelak," tegasnya lagi.

Sebelum ini, Mursyidul Am PAS Datuk nik Aziz Nik Mat serta timbalannya Datuk Dr Haron Din menerusi Majlis Syura Ulama parti menegaskan sokongan terhadap kepimpinan Khalid sebagai menteri besar.

Kedua-dua mereka berkata, Khalid tidak boleh didesak untuk melepaskan jawatan selagi mana beliau tidak melakukan sebarang kesalahan.

Khalid menerusi surat kepada PKR dalam pada itu menimbulkan persoalan kepada parti terutama kepada Ketua Umum parti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang begitu tergesa-gesa mengambil tindakan disiplin keatasnya demi memastikan isterinya merangkap Presiden PKR dijadikan sebagai menteri besar.

Jelas Khalid, kerisauannya itu sama seperti kerisauan yang melanda Anwar menghadapi rayuan dalam Mahakamah Rayuan berhubung isu liwat-2 beliau.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana