Pua dan Liu Perlu Diajar Mengenai Industri Air - MB Selangor

PULAU INDAH: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mengecam dua pemimpin DAP yang menyalahkan kerajaan negeri terhadap gangguan bekalan air yang berlaku di beberapa daerah di negeri itu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan  Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara dan Pengerusi DAP Negeri, Tony Pua dan bekas Exco Kerajaan negeri, Ronnie Liu yang menuduh kerajaan negeri dan Khalid yang sepatutnya bertanggungjawab dalam isu tersebut.

Sebaliknya Khalid menegaskan kedua-dua pemimpin DAP itu perlu diajar mengenai industri air di Selangor.

Beliau turut mengulangi kenyataan bahawa adalah tidak adil untuk menyalahkan kerajaan negeri dalam isu tersebut, malah Khalid yang agak terkejut dengan kenyataan dua pemimpin kanan DAP itu berkata mereka gagal memahami sejarah penstrukturuan air yang telah dilaksanakan.

"Saya terkejut kerana Liu sebelum ini pernah menjadi Exco kerajaan negeri selama satu penggal, dia masih tidak faham mengenai pelaksanaan penstrukturan air dan kerja yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri dalam memastikan bekalan air sentiasa mencukupi untuk rakyat.

"Bagaimanapun, saya yakin Unit Perancang Ekonomi (Upen) dan Lembaga Urus Air Selangor (Luas) sangat gembira untuk mengajar Pua dan Liu mengenai apa yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri dan mengapa Syabas sering persalahkan dalam isu ini," katanya selepas menyampaikan sumbangan sempena bulan Ramadan di Masjid Sultan Abdul Aziz di sini.

Diminta mengulas mengenai kenyataan Pua yang menyoal mengenai janji kerajaan negeri untuk memastikan bekalan air mencukupi dalam tempoh lima bulan akan datang, Khalid berkata beliau mengakui agak sukar untuk memastikan tindakan ia tidak berlaku kerana Syabas tidak mahu bekerjasama dengan syarikat konsesi air yang lain.

"Menurut perkiraan kami, bekalan air di empangan dan sungai mencukupi. Bagaimanapun sekiranya bekalan air di loji rawatan yang dimiliki Syabas gagal berfungsi, adalah sangat sukar untuk memastikan bekalan air cukup untuk menampung keperluan rakyat.


"Oleh itu, adalah tidak wajar untuk menyalahkan kerajaan negeri. Jika kerajaan negeri mengambilalih aset air (Syabas) mereka dalam tempoh enam bulan anda boleh melihat pusingan catuan air. Namun mereka (pemimpin DAP) menggunakan cara ini untuk menyalahkan kerajaan negeri dan diri saya sendiri," kata Khalid.

Pua dalam satu kenyataan pada pagi Sabtu, berkata gangguan bekalan air yang berlaku selepas kerajaan negeri berjanji tidak akan berlakunya gangguan bekalan menunjukkan kelemahan kerajaan negeri dalam mengatasi masalah tersebut.

"Apabila bekalan air terganggu beberapa hari selepas kerajaan negeri berjanji tiada lagi gangguan bekalan akan berlaku, tidak ini menunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat dan semua Exco Kerajaan Negeri seperti orang bodoh?," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana