"Saya mahu peluk juruterbang..." kata penumpang pesawat MH192

Ini kisah suspen malam Ahad yang membawa ke pagi Isnin. Apabila pesawat MAS MH192 tiba-tiba rosak gear mendarat sebaik sahaja berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA).

Dipercayai ia berpunca kerana melanggar objek di atas landasan sehingga memaksa menara kawalan mengarahkan pesawat ke India itu berpatah balik.

Pesawat MH192 itu dalam perjalanan ke Bangalore, India ketika berpatah balik selepas menghadapi masalah gear pendaratan dan selamat mendarat di KLIA kira-kira 1.56 pagi.

Tapi yang suspennya... sebelum diberikan kebenaran melakukan pendaratan kecemasan... pesawat kendalian Kaptan Nor Adam Azmi Abdul Razak itu perlu mengurangkan minyak sebanyak mungkin... ini bagi mengelak berlaku kebakaran jika ada yang tak kena masa buat pendaratan kecemasan.
mh192-flightradar
Berita mengenainya diketahui orang ramai lebih kurang pukul 11.30 malam... sementara nak tunggu mendarat yang dijangka pukul 2 pagi... macam-macam reaksi di media sosial.

Dan paling ramai yang dok meneka-neka... apa yang dirasai oleh 159 penumpang di dalam pesawat...

Rata-rata penumpang pesawat yang ditemui pemberita selepas pendaratan tersebut berjaya memuji kecekapan juruterbangnya melakukan pendaratan dengan baik dan lancar.

Masluhuddin Khan, 30-an, warga Australia berketurunan India berkata walaupun ini merupakan detik yang agak menakutkan dalam hidupnya namun juruterbang MAS melakukan pendaratan dengan baik sekali.

Malah juruterbang itu memaklumkan kepada penumpang melalui sistem interkom setiap 20 minit mengenai langkah dan tindakan yang diambil olehnya semasa berlegar-legar di ruang udara selama empat jam, katanya.

"Semua penumpang tenang sahaja di dalam pesawat, semuanya dalam keadaan baik di dalam kabin," katanya.
Masluhuddin ditemui bersama 159 penumpang dengan pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, Pengarah Urusan Malaysia Airports Tan Sri Bashir Ahmad dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya di bangunan satelit KLIA.Kebanyakan penumpang menunjukkan reaksi tenang dan senang untuk ditemu ramah pemberita.Kapal terbang itu dikemudi Kapten Adam  dan dibantu pembantu juruterbang Prakash Kumar.

Goorau Pouri, 31, berkata gegaran dapat dirasai di dalam pesawat ketika masih berada di kawasan landasan."Saya sedar ada sesuatu yang tidak kena kerana terdengar beberapa bunyi tetapi kapten menangani keadaan dengan baik sekali," katanya.Pouri, warga Sweden, berkata kapal terbang itu berlegar-legar selama empat jam di Selat Melaka sebelum mendarat lancar.

"Saya mahu memeluk juruterbang itu jika saya berpeluang berbuat demikian," katanya.Pengurus Penyelidikan Van Diemen John, 40-an, berkata juruterbang pesawat MH192 itu amat profesional ketika mengendalikan pendaratan."Juruterbang itu begitu tenang ketika beliau mengumumkan bahawa kami terpaksa berpatah balik ke KLIA tetapi perlu menghabiskan sebahagian minyak dahulu."Kami berlegar-legar di Selat Melaka dan Kuala Lumpur. Beberapa jam kemudian kami mendarat dengan selamat."Beliau memberikan arahan dengan jelas. Beliau amat profesional dan melakukannya dengan baik," kata John yang terbang dari Shanghai untuk ke Bangalore berjumpa dengan pasukan penyelidiknya.Seorang lagi penumpang dari Pulau Pinang yang enggan dinamakan berkata pendaratan kecemasan itu dikendalikan dengan baik.

"Juruterbang dan anak kapal mengikut prosedur dengan betul. Ia dikendalikan dengan baik dan saya tidak panik," katannya sambil menambah, beliau tidak memberitahu keluarganya mengenai insiden itu.Manakala warga Australia Miranda Jason Juse, 30, berkata disebabkan jurutebang dan anak-anak kapal bertindak secara profesional, semua penumpang berasa tenang semasa empat jam terbang, berlegar-legar di udara Selat Melaka."Juruterbang melakukan yang terbaik untuk mendarat dengan selamat dan pesawat itu mendarat lembut dan lancar. Keadaan di dalam pesawat pun tenang sebaik kami selamat mendarat," katanya.

Semua penumpang agak keletihan selepas melalui pengalaman cemas itu tetapi mereka masih mampu memberikan senyuman kepada para pemberita sebagai menyatakan terima kasih kepada dunia yang mereka mendarat dalam keadaan selamat.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana