Karpal Larang Kelantan Laksana Hudud..Ayoyooo... Rakan Sekutu Kesayangan PAS Bersuara Lagi

KUALA LUMPUR 3 April - Pemimpin Pembangkang Karpal Singh menegaskan kepada kerajaan Kelantan untuk tidak melaksanakan hukum hudud dan memberi amaran kepada Parlimen untuk tidak membentangkan sebarang rang undang-undang berkaitan hukum tersebut.

Menurut Karpal, Kalantan juga tidak mempunyai sebarang kuasa untuk meluluskan hukum hudud menerusi Enakmaen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 menerusi sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri tersebut.

“(Enakmen tersebut) pada awalnya tidak mengikut undang-undang. DUN tiada bidang kuasa untuk meluluskan enakment tersebut.

“Parlimen tidak boleh menguatkuasa enakmen yang tidak mengikut undang-undang yang diluluskan oleh DUN,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob yang dilaporkan akan membentangkan RUU persendirian do Parlimen untuk melaksanakan hukum tersebut.

“Rang undang-undang persendirian itu akan meminta Perlimen meluluskan satu akta untuk membenarkan kerajaan negeri melaksanakan hukum jenayah syariah di Kelantan sahaja.

“Satu lagi rang undang-undang persendirian yang akan dibawa ialah bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa) 1965 supaya boleh menghukum sebagaimana peruntukan dalam Enakmen Hudud,” kata Ahmad Yaakob.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor menegaskan pelaksanaan hukum tersebut juga bertentangan dengan pendirian DAP ekoran hukum tersebut tidak sesuai dengan zaman sekarang.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana