Feri karam: Mangsa hantar mesej menyayat hati


SEOUL - KOREA SELATAN . Keluarga penumpang feri yang karam di Korea Selatan menerima mesej menyayat hati daripada anak-anak mereka yang masih terperangkap di dalamnya.

Memetik laporan ABC News, salah seorang pelajar perempuan berusia 19 tahun yang hanya dikenali menerusi nama terakhirnya, Shin telah menghantar mesej kepada bapanya.

“Ayah, jangan risau. Saya ada jaket keselamatan dan kami berpaut satu sama lain,” tulis Shin seperti yang dilaporkan agensi berita Korea, MBC News.

Kemudian, bapanya membalas, “Ayah tahu pasukan penyelamat dalam perjalanan tapi cuba cari jalan keluar jika boleh.”

“Ayah, saya tak boleh keluar. Koridor penuh dengan orang dan ia terlalu condong,” beritahu Shin lagi.

Dalam perkembangan lain, seorang pelajar lelaki menghantar pesanan kepada ibunya yang tidak tahu bahawa feri itu karam.

“Ibu, saya mungkin tak sempat nak beritahu yang saya sayangkan ibu,” tulisnya.

“Ibu juga. Ibu sayang kamu,” balas ibunya diikuti tiga simbol hati.

Namun, pelajar itu antara 179 yang dilaporkan terselamat, lapor MBC.

Sementara seorang lagi keluarga memberitahu telah menerima pesanan yang berbunyi, ‘saya hidup’ daripada salah seorang penumpang namun ia tidak pasti sama ada penumpang itu sudah diselamatkan atau belum.

Salah seorang penumpang terselamat berkata, ketika kejadian, dia terdengar bunyi dentuman dan feri mula condong dan terdengar pengumuman dibuat agar penumpang kekal di tempat masing-masing.

“Beg-beg mula jatuh dan kami semua tertanya-tanya apa yang berlaku tapi pengumuman itu meminta kami kekal di tempat kami, jadi kami ikut arahan.

“Feri mula condong secara tiba-tiba dan semua orang menggelongsor ke bawah dari atas. Saya berpaut pada susur tapi kemudian saya dilanggar seseorang yang jatuh dari atas dan saya turut tertolak ke bawah,” kata Young-Ja Shin.

Seorang penumpang berusia 50 tahun, Eun-Bok Jang berkata dalam kejadian itu dia tidak mampu bernafas.

“Ia ambil masa 10 saat untuk condong sepenuhnya dan saya mula menggelongsor ke hujung.

“Saya dilanggar dan kemudiannya saya tidak dapat bernafas,” katanya.

Menurutnya, suasana dalam feri itu semakin kecoh apabila semua barang-barang seperti peti ais mula jatuh.

Berdasarkan cerita penumpang terselamat lain, apabila air mula memasuki feri itu, ramai penumpang yang memakai jaket keselamatan dan keluar menyelamatkan diri.

Difahamkan menurut laporan Reuters, feri terbabit membawa 325 pelajar menuju Pulau Jeju sebelum memberikan isyarat kecemasan pada  8.58 pagi waktu tempatan iaitu ketika belayar sekitar 20 kilometer dari Pulau Byeongpoong.

Sejurus berita diterima, kapal pengawal pantai, kapal dagang dan beberapa helikopter dikerahkan dalam operasi menyelamat itu.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana