DAP Dakwa Guru Malaysia tiada Kualiti Jadi Pendidik

KUALA LUMPUR, 1 APRIL : Kenyataan dari pihak kerajaan yang menyamakan tahap dan juga kualiti produk dari sistem pendidikan negara ini setaraf dengan negara maju yang lain seperti United Kingdom dikecam pemimpin tertinggi DAP.

Lim Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan dalam satu kenyataan di Dewan Rakyat semalam menempelak kenyataan tersebut dan menganggap kenyataan tersebut tidak berasas sama sekali.

Guan Eng turut menyatakan bahawa ibu bapa harus malu dengan taraf pendidikan anak mereka yang lemah dan jelas berada di bawah taraf pendidikan negara miskin di rantau Asia Tenggara seperti Vietnam dan Thailand

“DAP bersetuju dengan pakar ekonomi Bank Dunia, Dr Frederico Gil Sander bahawa rakyat Malaysia sepatutnya terkejut kerana anak-anak mereka menunjukkan prestasi lebih teruk berbanding murid di Thailand dan Vietnam yang lebih miskin", ujar Lim kepada media.

Merujuk kepada laporan The Edge, Guan Eng mendakwa bahawa ukuran ranking pendidikan negara yang teruk berbanding negara Asean yang lain jelas membuktikan sistem pendidikan dan kualiti pembelajaran yang diamalkan oleh kerajaan jelas jauh ketinggalan.

Beliau turut mendakwa bahawa pemilihan guru sekarang jelas tidak berkualiti dan berharap agar kerajaan Barisan Nasional dapat memberikan kuasa penuh kepada pihak sekolah agar dapat memilih guru yang berkredibiliti supaya taraf pendidikan di sesebuah organisai meningkat.

“Akhirnya, guru sekolahlah yang menjadi faktor perubahan dan memberi inspirasi kepada murid untuk berjaya.“Soalannya, apakah BN berani untuk melaksanakan perubahan yang dicadangkan Bank Dunia atau indeks pendidikan negara akan terus merudum dan tidak mustahil akan lebih teruk dari Indonesia", tegas Guan Eng lagi.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana