Sedia pertahan kalimah Allah...Aamiin

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Semua pihak yang menjaga kepentingan agama Islam diminta jangan terleka dengan keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan, The Herald kerana keputusan tersebut masih boleh dirayu ke peringkat Mahkamah Persekutuan.

Sehubungan itu, setiap pihak yang terlibat dengan usaha mempertahankan kesucian kalimah Allah perlu sentiasa bersedia bagi mendepani apa-apa jua rayuan seterusnya perkara yang berkemungkinan dilakukan oleh pihak Gereja Roman Katholik berhubung keputusan tersebut.

Walau bagaimanapun, peguam Majlis Agama Islam Negeri Johor berhubung kes tuntutan kalimah Allah, Ikbal Salam mengakui keputusan tersebut telah meletakkan kembali kedudukan agama Islam sebagai Agama Persekutuan yang terhakis akibat kecelaruan penggunaan kalimah suci itu sebelum ini.

''Keputusan ini juga telah mengesah dan memperkukuhkan kuasa-kuasa pihak berkuasa agama Islam negeri untuk menggubal enakmen-enakmen dan akta-akta bertujuan melindungi ketinggian agama Islam.

''Perkara yang diputuskan oleh Mahkamah Rayuan itu turut mengembalikan status quo bagi memastikan keharmonian antara kaum di sebuah negara majmuk perlu dipertahankan dengan cara mengelakkan rasa tidak selesa dalam kalangan umat Islam dan orang Melayu,'' katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas Mahkamah Rayuan membuat keputusan tidak membenarkan kalimah Allah digunakan dalam penerbitan pihak Gereja Katholik hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Ikbal berkata, kes itu telah memberi contoh unik dalam konteks kerjasama perundangan apabila semua peguam majlis agama Islam diketuai oleh Datuk Zainur Rijal Abu Bakar yang membuat pencelahan berjaya membantu Jabatan Peguam Negara.

''Kesemua mereka terlibat dalam menyediakan hujah-hujah mantap bagi mempertahankan kesucian agama Islam selari dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan,'' katanya.

Ikbal dalam kenyataannya turut menyentuh keperluan majlis agama Islam negeri-negeri melihat kembali dengan segera bahawa peruntukan perundangan yang berkuatkuasa di negeri-negeri benar-benar bertaring dan segar.

''Ini penting bagi memastikan tuntutan-tuntutan yang melewati garis sempadan agama Islam yang tidak pernah terfikir sebelum ini dapat dipertahankan dan dipatahkan,'' ujarnya.

Bagi melindungi Islam sebagai Agama Persekutuan disimpul mati, beliau mencadangkan supaya Perlembagaan dikaji semula bertujuan memasukkan peruntukan menyatakan setiap tuntutan atau saman berkaitan kesucian Islam di mahkamah awam perlu mendapat persetujuan Ketua Agama Islam negeri.

''Ini bermakna tuntutan perlu mendapat persetujuan daripada para Sultan atau Yang di-Pertuan Agong bagi negeri-negeri tidak beraja, cadangan ini bersesuaian dengan jaminan Perlembagaan bahawa Islam adalah di bawah bidang kuasa negeri,'' katanya.

Beliau berkata, terdapat empat kesan ekoran daripada keputusan tersebut iaitu:

l Titular Roman Katholik Archbishop tidak dibenar untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan majalah Herald.

l Arahan Kementerian Dalam Negeri (KDN) kepada pihak Roman Katholik melarang penggunaan kalimah Allah dalam majalah Herald adalah sah dan mengikut lunas-lunas perundangan,

l Arahan Kabinet pada 5 Disember 1986 memutuskan bahawa empat istilah agama Islam iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah adalah eksklusif untuk agama Islam dan tidak boleh digunakan oleh mana-mana agama lain.

l Majlis Agama Islam Negeri-negeri yang bertanggungjawab menasihati Sultan dalam isu-isu agama Islam mempunyai kuasa untuk menentukan perkara-perkara berkaitan dengan kesucian Islam.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana