Darell gambarkan kemasukkan Sabah kedalam Malaysia adalah satu kerugian

Inilah kata-kata ringkas Darell dalam Facebook beliau bagi membangkitkan rasa benci penduduk Sabah dan Sarawak terhadap Semenanjung Malaysia. Selepas puas memfitnah, membohong dan memanipulasi, seakan tidak sah perjuangan pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat jika tidak melakukan provokasi. Namun yang lebih memualkan ialah apabila masih ada segelintir rakyat negeri ini yang buta kayu menyokong apa sahaja kenyataan dari ahli politik yang hanya tahu menghasut rakyat untuk menumbangkan kerajaan sedangkan si penghasut itu sendiri tidak pernah menyumbang kepada rakyat.

"Who has lost more after Malaysia was formed, Sabah or Sarawak?".. Walaupun soalan ini lebih kepada membandingkan antara Sabah dan Sarawak, namun mesejnya tetap menggambarkan bahawa kemasukan Sabah dan Sarawak kedalam gagasan Malaysia telah mendatangkan kerugian kepada kedua-dua negeri ini. Entah apa pula jawapan dari Darell jika Sabah tidak menyertai Malaysia dan kemudiannya dituntut oleh kerajaan Indonesia dan Filipina? Adakah pada waktu itu beliau juga akan membuat pertanyaan yang sama? atau bertanyakan "siapa yang lebih banyak mendatangkan kerugian kepada Sabah.. Malaysia, Indonesia atau Filipina?"

Sebagai pemimpin politik, Darell tidak sepatutnya menyembunyikan fakta dari pengetahuan rakyat bahawa keputusan menyertai Malaysia juga berpunca dari tuntutan Indonesia dan Filipina keatas negeri ini. Perkara 7 di dalam “20 Perkara Sabah” bermaksud Perkara 7 tidak boleh diubah oleh Kabinet Negeri mahupun Persekutuan kerana di dalam perjanjian tersebut telah dipersetujui syarat bahawa apabila Sabah telah memasuki Malaysia, Sabah mensyaratkan agar tidak dikeluarkan daripada Kerajaan Malaysia. Ini kerana semasa rundingan ini dilakukan oleh Ketua-Ketua Pemimpin Negeri Sabah ketika itu, Negeri Sabah juga dituntut oleh Kerajaan Indonesia dan Filipina.

Rakyat Sabah tidak pernah lupa bahawa Darell Leiking juga salah seorang dari pemimpin Pakatan Rakyat yang pernah terbang ke Filipina sebelum pencerobohan di Lahad Datu berlaku. Adakah ianya satu kebetulan atau telah dirancang? lebih-lebih lagi apabila kenyataan Darell dalam Facebook beliau seolah-olah menggambarkan bahawa kemasukkan Sabah kedalam Malaysia adalah satu kerugian? Seluruh rakyat Malaysia tahu bahawa tujuan pencerobohan oleh pengganas Sulu itu adalah kerana mahu menuntut wilayah negeri ini. Jesteru, adakah wujud kerjasama antara Darell dengan pengganas diraja Sultan Sulu untuk memisahkan Sabah dari Malaysia sehingga Darell tergamak menimbulkan persoalan yang menjurus kearah misi itu?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana