'Bukan sengaja reka alasan'

SEPANG - Tiada niat mahu mencipta alasan, tetapi pemain perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei mengakui suhu gelanggang yang panas melampau penyebab utama dia mengalami kekejangan otot sehingga mengganggu rentak permainannya sebelum tewas kepada Lin Dan dalam aksi akhir Kejohanan Dunia di Guangzhou kelmarin.

Chong Wei yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam berterus terang bahawa suhu gelanggang yang mencecah 34 darjah celsius akibat pendingin hawa ditutup, menyebabkan penghidratan dan kekejangan otot sehingga memaksa dia menarik diri ketika kedudukan 20-17 pada set ketiga.

Menurut Chong Wei, dia tidak boleh berbuat apa-apa tentang perkara tersebut (sabotaj) apabila pendingin hawa di Gimnasium Tianhe tiba-tiba ditutup pada set kedua dan keadaan panas serta tidak berangin merubah sepenuhnya perjalanan perlawanan.

"Dia (Lin Dan) beraksi di gelanggang sendiri, jadi saya tidak boleh komen apa-apa, kelebihan jelas sekali dimiliki olehnya, cuma saya perlu belajar dari kesilapan," katanya sebaik tiba di KLIA dan disambut oleh isterinya, Datin Wong Mew Choo dan anak mereka, Kingston Lee semalam.

Jelasnya, dia memang kecewa kerana tidak memperoleh gelaran kejuaraan Dunia tetapi tidak ada dalam kamus kariernya untuk mengalah malah akan cuba lagi untuk Kejohanan Dunia 2014 Copenhagen tahun depan.

"Saya memang kecewa tewas di peringkat akhir semalam (kelmarin), namun saya berharap tahun depan nasib saya lebih bagus," kata Chong Wei Chong Wei, 30, yang menghadiahkan kejuaraan kelima buat Lin Dan yang menang 16-21, 21-13-, 20-17.

Ditanya mengenai tahap kesihatannya setakat ini, Chong Wei berkata, dia tidak mengalami sebarang kecederaan kelmarin cuba hanya kekejangan otot kerana selepas pendingin hawa dimatikan dia berdepan dengan detik sukar, kerap berpeluh seterusnya menyebabkan badannya kekurangan air.

"Kali pertama saya berasa kekejangan otot ini adalah ketika hendak memulakan aksi di set penentuan, tetapi saya tahan sebelum mengalaminya semula sewaktu mendahului permainan 11-10. Saya bertahan lagi sehingga Lin Dan mendapat 19 mata, saya duduk sebentar dan cuba bangun lagi.

"Saya sedar ketika dia mendapat 20 mata, saya akan tewas perlawanan tersebut, saya berusaha untuk bangun tetapi tidak boleh akhirnya saya terpaksa menarik diri dan kalah. Saya dengar selepas perlawanan tamat Lin Dan juga mengalami masalah kekejangan otot" katanya.

Mengenai reaksi Lin Dan yang datang kepadanya, Chong Wei berkata, di dalam gelanggang mereka memang seteru utama tetapi di luar mereka bersahabat baik.

"Perlawanan semalam adalah yang paling sukar buat saya sehingga masuk hospital tetapi saya tidak akan menyerah kalah kerana impian saya adalah untuk beraksi sehingga Sukan Olimpik 2016 Rio, aksi keempat saya di temasya tersebut.

"Saya juga tidak sabar untuk berehat dan kembali ke gelanggang semula," kata Chong Wei.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana