Ustad Youtube Malu Berkempen Untuk PAS

Mengikut jadual sepatutnya malam tadi (22 Julai 2013), selebriti agama yang baru beberapa minggu ini menghabiskan bulan madu bersama isteri ketiganya yang muda trang tang-tang iaitu Azhar Idrus turut turun berkempen bersama Mursyidul AM PAS di Kampung Nail, Kuala Besut.

Azhar Idrus yang dikenali ramai sebagai Ustad Youtube sebelum ini pernah diura-urakan bakal menjadi calon PAS namun akhirnya tercicir dari senarai restu pimpinan parti selepas Naib Presiden PAS, Husam Musa melobi supaya memilih kroninya iaitu Che Long sebagai calon PAS di Kuala Besut.

Ikut perancangan, ceramah yang tidak menjadi kenyataan malam tadi itu dikira sebagai ceramah MEGA yang serba MEGAH, itu yang sepatutnya di mana akan menghimpunkan lebih 50,000 orang meskipun padang sempit itu hakikatnya hanya mampu menampung sejumlah 500 – 800 orang hadirin sahaja.

Tapi malangnya sehingga ke tengah malam membawa sampai ke dinihari padang kecil berdekatan markas PAS Kampung Nail itu tetap sunyi sepi dan gelap gelita, hanya kelihatan beberapa buah gerai yang masih menjalankan urusniaga disamping kelompok-kelompok jentera PAS dari Kelantan.

Entah mengapa ceramah serba MEGA itu dibatalkan tanpa sebarang alasan oleh penganjur sehingga menyebabkan pelbagai spekulasi bergentayangan di sekitar markas PAS. Nak dikatakan Azhar Idrus enggan untuk bergandingan dengan Nik Aziz rasanya agak mustahil. Jadi apa sebabnya?

Adakah mungkin ada kebimbangan kalau-kalau PAS kedekut membayar upah berceramah atau kalau dibayar pun cuma secuit saja nilainya? Tak kot, lagi pun bukankah ceramah agama selalunya Lillahi ta’ala, upah-upah keduniaan ni main boleh, dok gitu?

Atau pun barangkali selebriti agama itu malu kot, maklumlah akhir-akhir ini walaupun Nik Aziz masih dianggap sebagai Mursyidul Am PAS namun popularitinya sudah semakin suram, jauh sangat bezanya berbanding dulu-dulu.

Hatta ceramah Nik Aziz berampiran TUDM Gong Kedak akhir minggu lepas pun dihadiri kurang seribu orang, mujurlah ada ramai penyokong PAS dari Kelantan yang diimport khas, jika tidak mahunya ceramah itu cuma didengar oleh 200 orang sahaja seperti mana dialami Presiden PAS, Hadi Awang.

Mungkin atas perkiraan itulah agaknya yang memaksa Azhar Idrus tidak jadi datang, buat apa nak datang kalau digandingkan dengan orang lain yang ingin menumpang popularitinya, nanti jatuhlah standard jadi ‘boddowlah’ jawabnya, dok gitu boh?

Selain itu, ada juga penyokong PAS yang bersosek-sosek mengandaikan kemungkinan Utad Youtube itu sengaja memboikot ceramahnya sendiri gara-gara merajuk namanya disingkirkan sebagai calon PAS untuk PRK DUN Kuala Besut. Ada juga logiknya.

Spekulasi di atas mungkin tersasar, hanya si empunya diri yang mampu menjelaskan perkara sebenar.

Tapi itulah yang difikirkan dan dispekulasikan oleh sesetengah penyokong PAS di Kuala Besut sampai naik beku dan kaku otak masing-masing mengupas sebab musabab keengganan Azhar Idrus untuk datang membantu PAS.

Namun demikian, ada satu perkara yang bermain difikiran penulis, mungkinkah hakikatnya Azhar langsung tidak tahu menahu jadualnya berceramah di Kuala Besut sebaliknya PAS pula yang beriya-iya memanipulasi nama selebriti agama itu untuk kepentingan politik?

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana