Majlis Fatwa lantik pakar perjelas hukum agama...Memang Terbaik

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan akan melantik seorang felo atau pakar rujuk untuk menjawab dan memperjelas hukum-hakam berkaitan fatwa.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata ketika ini terdapat banyak pihak yang mengeluarkan kenyataan atau menjawab sebarang isu berkaitan fatwa yang timbul.

"(Dengan ini) Tidak akan timbul persoalan mengenai kredibiliti mereka yang bakal dilantik ini kelak. Apa jua jawapan kepada masalah hukum hakam akan keluar mengikut sumber itu.

"Kita belum ada calon yang sesuai lagi dan perkara ini akan dibincangkan (untuk dimuktamadkan)," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan khas dengan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan di bangunan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, di sini hari ini.

Jamil Khir menjelaskan pelantikan individu itu juga perlu supaya dapat memberi jawapan yang lebih pantas tanpa mengambil pandangan atau mencampur aduk hal peribadi, politik atau sesuatu organisasi.

Menurutnya jawapan itu pula akan dipanjangkan ke laman portal khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bakal diwujudkan kelak selaras dengan pelantikan individu berkenaan.

Beliau berkata pewujudan portal itu juga dilihat selari dengan cita rasa masyarakat kini yang lebih suka membuat carian menerusi media baharu bagi mendapatkan maklumat termasuk hukum agama.

"Melalui portal khas ini, kita akan selaraskan semuanya sekali (jawapan dan isu mengenai fatwa). Portal ini dikemas kini secara harian supaya mudah dirujuk dan akan dipelbagaikan dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Arab."

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana