'Hapus dasar UiTM' Dasar Dengki Tak Habis Habis...Kurang Ajar Suaram Ni


SHAH ALAM – Suara Rakyat Malaysia (Suaram) baru-baru ini dilaporkan membuat satu kenyataan meminta kerajaan memansuhkan dasar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang hanya menerima kemasukan pelajar Bumiputera ke institusi pengajian tinggi awam itu.

Memetik sebuah portal, Pengarah Suaram, Kua Kia Soong mendakwa dasar UiTM itu melanggar Konvensyen Antarabangsa mengenai penghapusan segala bentuk diskriminasi perkauman.Isu itu turut didakwa cukup sensitif kerana menyentuh hak keistimewaan orang Melayu di negara ini.

Kenyataan itu dikatakan berpunca daripada cadangan Pro-Canselor UiTM, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad yang meminta kerajaan mengkaji semula sistem sekolah vernakular kerana dirasakan menjadi penghalang kepada perpaduan negara.

Kenyataan Kia Soong tidak seharusnya dipandang ringan oleh kerajaan kerana banyak isu yang kini dibangkitkan kerana tidak berpuas hati dengan layanan Melayu dan Bumiputera di negara ini.

Portal itu turut memetik kata-kata Prof Madya Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah bahawa, agenda Melayu (Islam) mesti diteruskan, jati diri mesti diperkasakan dan Melayu tidak boleh hanyut dalam arus sekular.

Tak cukup lagi ker universiti2 lain yg ada kat Malaysia ini sampaikan mereka ni nak tuntut hak bumiputera ini pada pencacai Pakatan saya yakin mereka ikot setuju al maklumlah janji Putrajaya pancing lagi dengan permintaan melampau ni saya cadangkan klu nak sangat masuk tempat ni semua sekolah jadi satu tiada srjk tiada srjt tiada lagi keistemewaan itu ada berani ker nak sekolah sama2 kan.bersyukurlah dengan apa yg kerajaan bagi jgn ingat nak senang jer banyak lagi orang susah beginilah jadinya klu kita diam kepala kita dipijaknya..Wallahuaklam

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana