Black 505: Anwar Desak Pengerusi SPR Dan Timbalan Letak Jawatan...Ini Satu Bangang Namanya...ANWAR Siapa NAk Suruh Letak JAwatan?

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Sabtu menegaskan bahawa Pakatan Rakyat mendesak supaya kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletakkan jawatan.

Beliau berkata, antara sebabnya ialah kegagalan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berhubung penggunaan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Anwar juga mendakwa bahawa Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar bersikap sombong dan tidak layak untuk memimpin suruhanjaya itu.

"Pertama, (pimpinan) SPR 'must go' (perlu berundur)," katanya pada perhimpunan Black 505 di Padang Merbok di sini, Sabtu.

Keduanya, Anwar berkata, beliau menegaskan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya tidak mempertahankan SPR.

"Mengapa kamu (Najib dan Ahmad Zahid) hendak pertahankan SPR? Bukti SPR. Dakwat kekal dengan jelas tidak cekap, tidak berfungsi dengan baik dan tidak bertanggungjawab," katanya.

Sementara itu, Anwar memperjelaskan sekali keputusan mengenai kesemua 89 Ahli Parlimen di bawah Pakatan Rakyat akan menghadiri majlis angkat sumpah di Parlimen pada 24 Jun ini.

Beliau berkata, Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adazam akan merasmikan majlis berkenaan.

"Ketidakhadiran kita, walaupun tujuannya itu untuk menentang penipuan pilihan raya akan disalahtafsirkan kedudukan Yang di-Pertuan Agong.

"Sebab itulah, pimpinan daripada Pakatan Rakyat iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS), Lim Kit Siang (DAP) dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR) dalam mesyuarat menyatakan adalah wajar bagi kami bersama untuk 'lawan' di luar dan dalam Parlimen," katanya.

Berhubung desakan supaya Pengerusi SPR dan Timbalannya meletakkan jawatan, lebih 16 khemah didirikan di Padang Merbok sebagai tanda berkempen oleh sebahagian peserta himpunan Black 505.

Pemimpin gerakan Asalkan Bukan Umno (Abu), Harris Fatillah Mohamed Ibrahim berkata, tempoh kempen itu akan berlangsung selama dua malam bermula Sabtu sehingga Isnin sebelum berarak ke Parlimen.

"Lebih banyak khemah akan didirikan di Padang Merbok pada malam ini (Sabtu).

"Kita jangkakan lebih banyak akan hadir. Kita rancang untuk dua hari, tetapi kita tak akan pergi selagi (pimpinan) SPR berundur," katanya.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana