APA CINA MAHU: TERSURAT DAN TERSIRAT

APA CINA MAHU? ini lah diantara kenyataan yang menjadi kontroversi apabila utusan malaysia meyiarkan dalam paparan depan surat khabar tersebut selepas PRU 13 yang baru berlalu. Maka terdapat juga sebahagian melayu yang kurang senang dengan paparan tersebut dan sudah tentu paparan sedemikian tidak disenangi oleh DAP dan sekutunya.

Pada pandangan saya pertanyaan sedemikian adalah wajar dilakukan oleh utusan malaysia kerana sebagai sebuah akhbar yang meyokong parti yang memerintah adalah wajar bagi mereka untuk mengetahui apa yang mereka mahu maka dengan itu segala tindakan boleh dilakukan untuk kebaikan semua kaum.

Hasil anasila saya secara rambang bersama teman teman yang pelbagai kaum dan latarbelakang. maka dapat saya simpulkan kemahuan cina terbahagi kepada dua kategori iaitu yang tersurat dan tersirat. diantaranya:

1. Yang tersurat; iaitu sesuatu yang dinyatakan secara umum kepada para pengundi.

- Cina mahu rasuah dibanteraskan dan mahu menukarkan kerajaan yang lebih bersih
- Cina mahu kemasukkan rakyat asing di kawal kerana ini menjadi negara tidak selamat dan berlaku perompakan dan kecurian.
- Cina mahu ekonomi di berikan secara adil saksama
- Cina mahu pendidikan di berikan secara adil dan saksama.

Berdasarkan kepada kemahuna Cina yang tersurat diatas maka jelas seolah olah kaum Cina adalah satu kaum yang begitu hebat jati dirinya. Apa yang mereka tuntut adalah baik dan bagus pada pandangan sesiapa sahaja. Akan tetapi apakah yang tersirat disebalik permintaan tersebut juga perlu dikaji dan selidiki dengan teliti. Apa yang tersirat adalah:

2. Yang tersirat; iaitu yang tidak dinyatakan secara khusus akan tetapi lebih mempunyai serampang dua mata.

- Dalam soal rasuah Cina merujuk kepada pembahagian kontrak kerajaan yang kononnya banyak berlaku rasuah. Sedangkan dalam kehidupan harian apa yang nyata adalah Cina merupakan pengajar utama dan penyumbang utama dalam rasuah kontrak. Jadi apa yang mereka mahu sebenarnya adalah supaya tidak wujud lagi keistimewaan bumiputra untuk mendapat projek dan mereka boleh secara langsung memasuki tender dan berurusan terus dengan pihak pemberi kontrak dan tidak perlu lagi menggunakan syarikat bumiputra dimana mereka terpaksa menjadi sub kontraktor kepada kontraktor utama.

- Dalam soal kemasukan rakyat asing juga motifnya adalah sama, ini adalah kerana kemasukan rakyat asing ke negara ini kebanyakannya berkerja di syarikat syarikat milik Cina. Ramai "mahasiswa" asing yang memasuki negara ini pun belajar di institusi swasta milik Cina. Tukang urut dan pelacur dari Cina, vietnam dan segalanya berkerja dengan syarikat milik Cina. Jadi apa yang Cina mahu adalah keistimewaan unutk mereka berurusan sendiri tanpa sekatan sekatan yang munasabah dan melancarkan 'bisnis' haram mereka.

- Dalam soal ekonomi dan penididikan motifnya adalah juga sama. Mereka mahu segala gala dalam kawalan mereka dan justeru itu tiada lagi keistimewaan kaum bumiputra yang pada mereka menyekat akan kelancaran mereka untuk mengaut keuntungan. Walaupun pada hakikatnya mereka telah diberikan plebagai keistimewaan dalam soal pendidikan melalui bantuan dan biasiswa kepada yang layak dan tidak pernah tertinggal dalam soal pemilikan ekonomi di malaysia ini.

Secara umumnya adalah Cina mahu segala galanya dalam kawalan mereka dan mahu segala "keistimewaan" yang ada pada orang melayu dan Bumiputra adalah dihapuskan. Dan mereka menggunakan PAS dan PKR sebagai rakan 'alibaba" nya untuk mencapai tujuan tersebut dan pada waktu yang sama PKR dan PAS merasakan mereka boleh menggunakan sentimen ini untuk mendapat undi Cina dalam pilihanaraya yang baru berlalu. Ha ha ha ha selamat berpolitik.

Akhir sekali, saya ingin maklumkan bahawa paparan ini bukan bertujuan untuk menimbulkan isu perkauman dan ianya adalah analisa dan panadangan saya sendiri melalui perbualan bersama rakan dari pelbagai kaum.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana