Lakonan Anwar : Cliche, Seperti Yang Telah Dijangka


KUALA LUMPUR, 11 Mei - 'Too obvious' kata orang putih atau papatah Inggeris ada menyatakan 'It takes a thief to recognize a thief', hanya pencuri yang mampu mengenal seorang pencuri yang lain. Seperti sebuah  buku yang laman muka suratnya sering terdedah dan transkrip yang boleh di baca dan diketahui sebelum sampai dipenghujung muka surat.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim masih tetap dengan 'cara' lapuknya. Hanya mereka yang berfikiran lapuk jugalah yang akan tertarik membaca buku itu sehingga habis untuk menjangkakan apa yang bakal berlaku.

Bagi rakyat kebanyakan yang mindanya masih tidak dibelenggu dengan kejahilan, Anwar Ibrahim disifatkan pelakon utama dalam siaran ulangan sesuatu drama. Bagi Anwar, semua orang tidak jujur dan tidak betul serta serba serbi adalah salah. Walhal lakonan beliau sebenarnyalah yang telah menampakkan dirinya sepertimana yang dia tuduh.

Jika watak seperti Anwar cukup jelas diperlihatkan didalam video pun sekalipun, Anwar masih boleh terus bersilap mata menepis sambil menuding jari ke pihak lain jika beliau adalah yang tertuduh. Namun begitu sesuatu yang pelik berlaku bila Anwar pula menjadi watak yang menuduh.

Tanpa sebarang bukti sahih sekalipun yang perlu dipaparkan beliau untuk meyakinkan rakyat marhaen bahawa dakwaannya adalah benar.

Jika Anwar berkata ada puluhan ribu warga Bangladesh datang mengundi, Anwar tidak perlu berkata di mana mereka ini akan mengundi, peti mengundi yang mana satu. Jika Anwar berkata akan ada sebuah helikopter yang menjatuhkan peti undi, beliau tidak perlu sebut jatuh dimana, bila dan di saksikan oleh siapa. Malah tidak perlu pun mengatakan kawasan mana yang kekurangan bag undi walaupun setiap daerah mengundi sudah ada jumlah bag dan peti undinya.

Begitu juga jika Anwar dan pembangkang mengatakan ada 'black out' atau bekalan elektrik terputus, beliau tidak perlu sebut di kawasan mana dan bila ianya berlaku, berita ini terus sahaja menjadi bahan yang dipercayai kesahihan oleh mereka yang tidak lagi ada daya kemampuan untuk berfikir secara lurus dan waras.

Skrip lakonan Anwar terlalu terbuka dan terlalu mudah dijangka. Pernah beliau mengumumkan akan bersara jika pakatan pembangkang gagal menawan Putrajaya, namun kenyataan tersebut hanya sah laku untuk dirinya sahaja kerana pada hari yang lain atau berikutnya Anwar pasti akan mengubah skrip yang baru.

Semakin terserlah polemik ini, Anwar kini menyatakan bahawa kerjanya masih belum selesai walaupun beliau pernah mengumumkan jika pembangkang kalah atau tidak menjadi Perdana Menteri maka beliau akan berundur dan bersara dari politik. Sampai bila pun kerja Anwar tidak akan selesai. Jika selesai, beliau akan malu atau jatuh sakit.

Dengan tuduhan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak telus walaupun beliau dan anaknya telah menang kerusi yang ditandingi, Anwar sebenarnya mahu meneruskan rencana 'kalah'nya kerana pada awalnya beliau menjangkakan dan mengetahui akan kalah.

Setelah mengenal pasti 'kambing hitam' iaitu SPR sejak sebelum bermulanya PRU-13 lagi, maka Anwar tetap meneruskan agenda 'kalah'nya terhadap badan tersebut walaupun dakwaan yang diberikan tidak konkrit namun agenda utama adalah untuk mewujudkan sesuatu 'isu' yang tidak boleh dihentikan malah perlu berterusan.

Anwar tidak pernah berubah dan tetap tidak akan berubah, dari dulu sehingga kini namun yang paling menyedihkan adalah masih ramai pihak yang tidak dapat melihat permainan politik ini, seolah-olah terlalu jahil. Bukanlah sesuatu yang sangat menghairankan perkara ini boleh berlaku, kerana penyokongnya sekalipun tidak dapat mengenali lenggok dan 'body movement' Anwar memandangkan mereka ini tidak rapat mengenalinya secara mendalam, maka apatah lagi untuk membaca pergerakan dan tindakannya.

Seperti sebuah novel, watak Anwar sudah boleh di baca. Hanya yang menambahkan keseronokan membaca novel ini adalah apabila melihat Anwar begitu bersungguh-sungguh menghayati watak lakonannya, walaupun rakyat sudah pun boleh mengagak intipati lakonan terbaik beliau sebelum membacanya di muka surat terakhir.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana