Katakanlah anda belum mahu bersara, Anwar


Amatlah menyedihkan bahawa bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan sahaja enggan menyambut saranan Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Razak untuk menggerakkan Agenda Penyatuan Negara malah enggan menerima keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Beliau bagaikan orang lemas melemparkan pelbagai tohmahan terhadap badan pengurus pilihan raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kononnya banyak kecurangan dilakukan secara bersekongkol dengan Barisan Nasional (BN), terutama Umno.

Gelagat Anwar sedemikian lancang kerana gagal mencapai matlamat utamanya menakluki Putrajaya. Banyak strategi yang diaturnya tidak menjadi. Malangnya sebelum membuat bedah-siasat rasmi, Anwar telahpun melonggokkan kesalahan pada pihak lain dan enggan mengakui kelemahan beliau dan partinya sendiri.

PKR gagal perolehi majoriti


Umum tahu Anwar mensasarkan PKR seharusnya menang 50 kerusi, DAP 40, dan PAS 40. Jumlah 130 kerusi ini bakal menyebabkan BN longlai dengan hanya 90 kerusi Dewan Rakyat lantas Najib dan Umno menjadi pembangkang di Malaysia.
 
Sebaliknya, keputusan PRU ke 13 menunjukkan DAP cuma kekurangan dua kerusi daripada yang dimatlamatkan. PAS pula singkat 19 kerusi daripada sasaran. Namun yang mencatatkan kegagalan terbesar ialah PKR yang kurang dua puluh kerusi. 
 
Jika tidak dikira kerusi Parlimen Sungai Siput yang dimenangi oleh calon Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr S Jeyakumar yang menumpang guna lambang PKR, parti itu tersasar sejumlah 21 kerusi!
 
Strategi Anwar ialah, DAP menumpukan perhatian pada kawasan majoriti Cina. Ertinya, DAP perlu tumbangkan MCA dan Gerakan. Berkat sokongan PAS dan PKR, DAP mencatat kejayaan hampir seratus peratus.


Comments

anti PKR said…
Hanya setelah berjaya menjadi PM barulah semuanya nampak baik dan adil belaka.. Kesian, tak habis habis menyalak..

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana