PRU-13: Nik Aziz perlu muhasabah diri


KOTA BHARU 8 April - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat digesa untuk muhasabah diri berikutan sering mengeluarkan pelbagai 'fatwa' yang dilihat menghukum orang lain tanpa memikirkan kesan akibat daripada perbuatannya itu.Bekas Setiausaha Dewan Ulama Pas Kelantan, Wan Ismail Wan Ahmad berkata, apabila Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan ajaran Islam dan diikut secara membuta tuli oleh pengikutnya, bakal memberi impak negatif kepada masyarakat secara umum.
"Dia kena muhasabah diri, betulkan balik niat (untuk tegakkan Islam). Niat dia sekarang nak ke Putrajaya, guling Barisan Nasional (BN). Dia macam pelakon."Bila Nik Aziz, Haji Hadi (Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang) buat salah, keluar fatwa yang bercanggah (dengan ajaran Islam), ramai pengikut akan ikut membuta tuli, ramai yang tanggung dosa," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini, hari ini.

Wan Ismail mengulas kenyataan terbaharu Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas, ketika berucap pada ceramah di Kampung Jambu, di sini pada 4 April lepas yang mendakwa sembahyang orang UMNO tidak mendapat pahala kerana parti itu menolak dasar Islam dan mengamalkan dasar kebangsaan dalam pemerintahan.

Wan Ismail berkata, Nik Abdul Aziz sanggup mengkafirkan sesama Islam dan mengadakan kerjasama dengan bukan Islam semata-mata untuk mencapai cita-citanya untuk merampas Putrajaya.Beliau berkata, walaupun UMNO berjuang atas semangat kebangsaan, namun tidak pernah menolak Islam dan meletakkan taraf agama tersebut dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai agama rasmi Malaysia."Dengan cara itu dan dengan pelbagai dana yang ada, kerajaan Barisan Nasional boleh membina masjid dan sekolah agama," katanya.Bekas Ahli Jawatankuasa Ulama Pas Pusat, Prof. Madya Md. Noor Deris pula berkata, kenyataan Nik Abdul Aziz itu menunjukkan beliau seorang yang takbur. - BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana