Sejauh manakah kesetiaan DAP kepada PAS, PKR ?


Menurut sesetengah penganalisis, kejadian itu banyak iktibarnya dan mendedahkan bahawa DAP sebenarnya mempunyai agenda tersembunyi.Bagi mereka, DAP sedar PKR dan PAS tidak mungkin mendapat sokongan mantap orang Melayu sebagaimana keupayaan mereka meraih sokongan pengundi Cina.Justeru, untuk berkuasa, percaturan politik mereka adalah untuk menggantikan MCA dan Gerakan serta berunding dengan Umno.Dengan kata lain, DAP mahu menjadi kuasa penentu dalam dunia politik negara. Agenda utama mereka adalah memastikan MCA dan Gerakan bukan sahaja tersungkur tetapi dikebumikan tanpa sebarang nisan.

Namun, menurut sumber, agenda mereka sebenarnya sedikit tergugat apabila PKR mengetengahkan Chua, seorang tokoh politik berpengalaman bagi mengetuai PKR di Johor.Bagi DAP, hanya parti itu yang layak mewakili masyarakat Cina. Jadi kedudukan mereka agak tercabar dengan kemunculan Chua. Ini kerana jika PKR juga dilihat sebagai parti masyarakat Cina, DAP akan menjadi tidak relevan.Dalam hal ini, DAP bijak belajar dari sejarah. Mereka jadikan hubungan politik MCA dan Gerakan - dua parti komponen BN yang sentiasa tegang kerana bersaing untuk undi masyarakat Cina. Umum mengetahui pemimpin kedua-dua parti itu sering bermuka-muka di depan satu sama lain.

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana