Pengguna Tidak Simpati Terhadap Pemandu Teksi Ingkar...Inilah Bodohnya Pemandu Teksi Yang Mementing Diri Sendiri

KUALA LUMPUR: Pengguna mempunyai sedikit atau tiada langsung simpati terhadap pemandu teksi yang membuat bantahan mengenai kerja mereka dan menjadikan lalu lintas di tengah-tengah bandar terganggu.Walaupun mengakui tidak semua pemandu teksi bersikap tidak munasabah, penumpang berkata ramai daripada mereka enggan menggunakan meter dan mengenakan kadar rata yang terlalu tinggi selain memilih laluan yang mereka sedia pergi.Mereka mengulas tindakan kira-kira 100 pemandu teksi yang berkumpul di Jalan Bukit Bintang dari pukul 3 petang hingga 7 malam pada hari Selasa untuk menyuarakan ketidakpuasan hati mereka, termasuk terhadap pengenalan bas GO-KL percuma yang dikatakan menjejaskan perniagaan mereka.Mereka juga mengadu diganggu oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), yang mereka dakwa menghadkan tempat letak kereta dan kawasan mengambil penumpang.

Pengkritik pemandu teksi tidak terhad kepada penduduk tempatan.Sekurang-kurangnya dua laman web antarabangsa tidak berkata sebarang kebaikan tentang mereka.LondonCabs.co.uk meletakkan pemandu teksi K.Lumpur sebagai yang paling teruk di dunia.Satu lagi laman web, Ratestogo.com, meletakkan K.Lumpur sebagai yang ketiga terburuk selepas Phnom Penh dan Jakarta.
Seorang pereka Chandra Shegar, 39, yang telah bergantung dengan pengangkutan awam sejak 15 tahun yang lalu berkata ramai pemandu teksi enggan mengambil penumpang ke tempat-tempat tertentu."Kadang-kadang saya mahu pergi ke KL dari PJ, tetapi pemandu enggan, memaksa saya untuk menunggu teksi lain. Ini tidak pernah berlaku di negara-negara seperti Singapura, di mana pemandu tidak dibenarkan menolak penumpang.

"Ada juga yang enggan menggunakan meter. Biasanya kos saya untuk pulang ke rumah dari The Curve, Mutiara Damansara ke SS1 hanya RM10 tetapi sesetengah pemandu teksi mendesak dengan mengenakan kadar rata RM30 atau lebih," katanya.Bagaimanapun dia sedar terdapat pemandu teksi yang tidak melanggar peraturan."Setelah menggunakan teksi untuk sekian lama, terdapat beberapa pemandu yang saya telah biasa dengan mereka dan mereka sebenarnya sangat bagus. Kadang-kadang, mereka juga menawarkan diskaun," katanya.Pengarah akaun perhubungan awam Michele Malini Mahendra, 36, mempunyai pemandu teksi yang biasa mengambilnya dari rumah di Putra Heights dan membawanya ke pejabat di Petaling Jaya."Saya pernah mempunyai pengalaman yang benar-benar buruk berkaitan teksi. Saya pernah tinggal di Kota Kemuning (di Shah Alam) dan apabila saya memanggil teksi, pemandu mendesak mengenakan bayaran tambahan RM10 selain bayaran bermeter," tambahnya.

Di GEORGE TOWN, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) SM Mohamed Idris berkata, CAP selama 30 tahun telah mencuba menggesa pemandu teksi menggunakan meter "tetapi ia menjadi angan-angan".Beliau berkata, pemandu teksi juga enggan memandu mencari pelanggan dan hanya menunggu di kawasan-kawasan tertentu untuk mengambil warga asing yang mereka fikir boleh ditipu.Idris berkata SPAD telah berjanji untuk menjalankan kajian mengenai masalah pemandu teksi yang hanya mengambil laluan yang jauh dan enggan menggunakan meter.Presiden Persatuan Perlindungan Pengguna P.Pinang K. Koris berkata: "Pemandu teksi yang tidak berpuas hati dengan kadar meter sepatutnya membincangkan perkara ini dengan kerajaan, bukan melepaskannya kepada pengguna."Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, ramai pelawat telah menulis kepada The Star berkenaan pemandu teksi di P.Pinang.Mac Sullivan warga Amerika berkata pemandu teksi sudah mempunyai subsidi tayar, insurans kemalangan peribadi dan layak mendapat permit individu untuk memperbaiki kehidupan mereka, dan oleh itu, mereka perlu menggunakan meter.Julian Wilford dari Rickmansworth di Britain mendakwa pemandu teksi P.Pinang meletakkan "Kadar sewenang-wenangnya" menjadikan Malaysia kelihatan seperti negara yang mundur, negara Dunia Ketiga.

Comments

Prince Righty 1 said…
Kesian kat teksi halal yang guna meter... lagi baik guna LRT... ulat teksi di kuala lumpur, terbanyak di bukit bintang dan klcc, ramai yang x pakai meter.

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana