Fathul: Umno beri kebebasan penuh kembangkan Islam....Alhamdulilah


SHAH ALAM: Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno (ILMU), Fathul Bari Mat Jahaya menegaskan beliau dan rakan-rakannya diberikan kebebasan penuh oleh parti itu untuk mengeluarkan sebarang kenyataan atau pandangan mengenai agama.

Menurut Fathul, autonomi yang diberikan oleh Umno dan kerajaan kepada mereka menggambarkan parti itu menyokong usaha dakwah Islam yang dibawa oleh ILMU untuk disuluhkan kepada masyarakat.

"Daripada menteri kabinet, tidak ada apa-apa larangan, tidak ada. Jadi kita mengulas sebab kita nak sampaikan Islam. Islam itu agama rahmat jadi tidak perlu bimbang untuk kita akan timbulkan kekacauan sebab kita nak pertahankan keamanan dalam negara ini," kata beliau kepada Antarapos.

Tambah beliau, peluang yang diberikan oleh kerajaan kepada ILMU perlu dimanfaatkan sepenuhnya kerana dakwah Islam harus berjalan secara berterusan.

"Kita diberi ruang untuk bercakap. Kita terbuka pada hari ini. Kita diberi pelunag untuk mengulas tanpa batasan. Saya kira itu hal yang sangat baik. Tidak ada satus sekatan pun kepada kita.

"Jadi kita mengambil peluang seluas-luas, kita sampaikan yang sepatutnya di sampaikan." ujarnya.

Fathul sebelum ini telah mencadangkan penubuhan Majlis Ulama Umno untuk menarik minat golongan ulama supaya lebih ramai menyertai parti itu.

Cadangan tersebut turut disokong oleh Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang berharap badan itu mampu memberi nasihat serta mengukuhkan panduan parti kelak.

Namun katanya, keputusan sama ada majlis tersebut bertindak sebagai sayap parti perlu diperhalusi terlebih dahulu.

Malah sesetengah pihak turut berpendapat bahawa majlis tersebut harus diberi peluang mencampuri urusan dasar parti agar Umno dilihat lebih mesra keislaman.

Menurut Presiden Ikatan Musimin Malaysia (ISMA), Abdullah Zaik Abdul Rahman tindakan tersebut dapat membantu menjustifikasikan program-program Umno dengan memberi gambaran bahawa parti itu tetap berpegang kepada prinsip Islam dalam pentadbiran.

"Sekiranya Umno menjadikan majlis ulama ini sekadar untuk membaca doa saja atau tak boleh sentuh mengenai dasar, politik dan sebagainya, jadi akhirnya orang akan melihat majlis itu terpencil, jadi pengalaman lama akan berulang dan imej Umno takkan jadi baik," kata Abdullah

Comments

Popular posts from this blog

RUPANYA RAMAI YANG SALAH MANDI WAJIB, INI CARA MANDI WAJIB YANG BETUL

Gadis Melayu 15 Tahun Rela Jadi Hamba Seks Teman Lelaki Kerana Takut Video Sekss Tersebar...Berhati Hatilah Yang DiLuar Sana